آشنایی گربه ها با یکدیگر و با دیگر حیوانات

بازدید: 1,833 بازدید
آشنایی گربه ها با یکدیگر که تو این نوشته میخوایم بهتون بگیم چه جوری میتونید گربه ها و حیوونای دیگه ای که تو خونه دارید رو به بچه گربه جدیدی که از پتریزو میخرید آشنا کنید تا راحت تر بهم عادت کنن و صدمه ای به هم دیگه نزنن. پس ادامه این مطلبو از دست ندید. آشنایی گربه ی جدید با گربه های دیگر: اضافه کردن گربه ی جدید به خانه ای که گربه ی دیگری در آن زندگی می کند مزایا و سختی هایی هم برای شما و هم برای گربه های شما خواهد داشت. به طور کلی گربه ها از قلمرو خود در برابر دیگر گربه ها به شدت دفاع می کنند و حضور گربه ای دیگر را سخت قبول میکنند؛ البته استثنائاتی هم وجود دارد و آن هم در فصل جفت گیری است که پذیرش شان بیشتر می شود. زمانی که گربه ی جدیدی را می آورید در اصل از گربه ی خود خواسته اید که قلمروی خود را با دیگری تقسیم کند، اگر بتوانید شرایط را به خوب مدیریت کنید  این موضوع نیز به راحتی قابل حل خواهد بود و به هیچ کدام از آنها صدمه ای وارد نمیشود.

آشنایی گربه ها با یکدیگر که تو این نوشته میخوایم بهتون بگیم چه جوری میتونید گربه ها و حیوونای دیگه ای که تو خونه دارید رو به بچه گربه جدیدی که از پتریزو میخرید آشنا کنید تا راحت تر بهم عادت کنن و صدمه ای به هم دیگه نزنن. پس ادامه این مطلبو از دست ندید.

آشنایی گربه ی جدید با گربه های دیگر:

اضافه کردن گربه ی جدید به خانه ای که گربه ی دیگری در آن زندگی می کند مزایا و سختی هایی هم برای شما و هم برای گربه های شما خواهد داشت.

به طور کلی گربه ها از قلمرو خود در برابر دیگر گربه ها به شدت دفاع می کنند و حضور گربه ای دیگر را سخت قبول میکنند؛ البته استثنائاتی هم وجود دارد و آن هم در فصل جفت گیری است که پذیرش شان بیشتر می شود.

زمانی که گربه ی جدیدی را می آورید در اصل از گربه ی خود خواسته اید که قلمروی خود را با دیگری تقسیم کند، اگر بتوانید شرایط را به خوب مدیریت کنید  این موضوع نیز به راحتی قابل حل خواهد بود و به هیچ کدام از آنها صدمه ای وارد نمیشود.

آشنایی گربه ها با یکدیگر

 البته پذیرش کامل گربه ها و آشنایی گربه ها با یکدیگر ممکن است که چند هفته و یا حتی چند ماه طول بکشد که شما با انجام اقدامات مناسب می توانید این مدت را تا حدی کوتاه تر کنید؛ که این اقدامات را میتوانید در ادامه مشاهده کنید:

  • قبل از اینکه گربه ی جدید به خانه تان بیاید حتما او را پیش دامپزشک ببرید و مطمئن شوید که بیماری هایی مانند: FIV و FeLV نداشته و همچنین تمام واکسن های لازم را دریافت کرده است.
  • گربه ای که از قبل در خانه زندگی می کند نیز باید تمامی واکسن های لازم را دریافت کرده باشد.
  • برای گربه ای که میخواهید به خانه خود بیاورید اتاقی مجزا در نظر بگیرید و داخل اتاق وسایل مورد نیازش را مانند: ظرف غذا و آب، اسباب بازی، ظرف خاک و اسکرچر را قرار دهید. حداقل برای چند روز گربه ها باید از یکدیگر جدا باشند تا آن ها کم کم به بوی همدیگر عادت کنند و بتوانند با آرامش در خانه زندگی کنند.
  • اجازه دهید که گربه ی قدیمی تر از پایین در کنجکاوی کند. بیشتر اوقات این کار با غرش و غرزدن همراه است. معمولاً گربه ی قدیمی تر تلاش می کند که به گربه ی جدید حمله کند پس به هیچ وجه در اتاق را باز نکنید.
  • سعی کنید از اسباب بازی مشترک برای بازی با هر دو استفاده کنید. این کار باعث می شود زودتر به بوی یکدیگر عادت کنند.
  • بعد از چند روز که کمی به بوی یکدیگر عادت کردند و دیگر خبری از حمله نبود، می توانید در را باز کنید و تحت نظارت شما و برای مدت کوتاهی اجازه دهید با همدیگر روبرو شوند.
  • برای اینکه دو گربه زودتر شرایط جدید را قبول کنند بهتر است چندین بار در طول روز این کار را انجام دهید.
  • بعد از اینکه اقدامات قبلی را چندین بار انجام دادید، می توانید بگذارید گربه ها کنار همدیگر قرار گیرند. برای مثال: از روزی 5 الی 10 دقیقه شروع کنید و این کار را تکرار کنید تا زمانی که جداکردن شان ضرورتی نداشته باشد و کاملاً یکدیگر را پذیرفته باشند؛ به یاد داشته باشید که دیدارهای رو در روی گربه ها تا زمانی که کاملاً حضور یکدیگر را نپذیرفته اند باید تحت نظارت شما باشد.

نکته مهم: اگر گربه ها به یکدیگر حمله کردند، سعی نکنید که با استفاده از دست تان آن ها را از یکدیگر جدا کنید. برای جداکردن آن ها با صدای بلند فریاد بزنید و اگر باز هم به دعوا ادامه دادند، با استفاده از آبپاش و اسپری کردن آب آن ها را از یکدیگر جدا کنید و اگر باز هم به کتک کاری ادامه دادند، با استفاده از پارچه ای ضخیم آن ها را از هم جدا کنید.

آشنایی گربه ها با یکدیگر

رابطه ی بین گربه ها:

خلاف آنچه به نظر می رسد، نگهداری از دو گربه راحت تر و آسان تر از یک گربه است. وقتی گربه ی شما هم بازی داشته باشد بیشتر اوقات با همدیگر بازی می کنند و این موضوع در زمانی که شما سرتان شلوغ است بسیار می تواند کمک تان کند.

به این صورت که شما به کارهای تان می رسید و گربه ها نیز در کنار یکدیگر انرژی شان تخلیه می شود؛ در ضمن شما هم برای عقب افتادن کارهای تان گربه را بهانه نمی کنید و همچنین مبلمان و دکور خانه نیز سالم می ماند.

برای اینکه همدم مناسبی برای گربه خود انتخاب کنید به راهنمایی هایی که در ادامه خواهیم گفت توجه کنید.

  1. برای گربه ی نر عقیم شده، گربه ی نری که شرایط نسبتاً مشابه خودش را داشته باشد مناسبت تر است ( یعنی گربه ای که عقیم شده باشد و تقریباً سن و سالش متناسب با گربه ی شما باشد.)
  2. جالب است بدانید که گربه ی نر عقیم شده ای که خلق و خوی آرامی دارد برای بچه گربه ی هم جنسش بسیار انتخاب مناسب تری محسوب می شود تا گربه ی ماده ی عقیم شده. اصولاً گربه های ماده زیادی به آدم های غریبه و وسایل نا آشنا مشکوک هستند.

آشنایی گربه ها با یکدیگر

آشنایی و مواجهه ی گربه با سگ:

برخلاف چیز که اکثر مردم به آن اعتقاد دارند، گربه ها و سگ ها با یکدیگر ناسازگار نیستند و با انجام اقدامات مناسب و اصولی می توانند دوستان صمیمی ای برای همدیگر باشند.

اما لازم است که تفاوت های رفتاری هر کدام شان را بشناسید تا رابطه ی بین شان دچار پیچیدگی نشود.

بیشتر گربه ها به اندازه ی سگ ها احتیاج به معاشرت و ابراز احساسات زیاد ندارند و این یعنی ممکن است که خواسته ی سگ شما برای بازی کردن و وقت گذراندن با گربه می تواند باعث ناراحتی آن عزیز شود.( اینجور مواقع وقتی عصبی میشه میوفته به جون سگتونو میزنتش تا دیگه سمتش نیاد؛ گارفیلدو که یادتون نرفته؟)

همچنین سگ ها به دلیل ساختار ژنتیکی ای که دارند مستعد هستند که دنبال شکارهای کوچک بروند و این موضوع زمانی می تواند مشکل ساز شود که گربه تان را به شکل هدفی برای شکار ببیند.

البته این به این معنا نیست که سگ می خواهد گربه را شکار کند و یا گربه هم در برابرش ناتوان است و کاری از دستش برنمی آید( اتفاقا گربه ها میتونن یه کاری کنن که سگا از دستشون فرار کنن).

نکته ی مهم : اگر سگ یا گربه در کودکی تجربه ی برخورد با گربه یا سگی دیگر را داشته باشند، آشنایی آن ها با یکدیگر آسان تر خواهد بود.

  • اگر سگ شما تازه وارد است و در خانه گربه ای دارید، اتاقی مجزا را به سگ اختصاص دهید و برای گربه این امکان را فراهم کنید که از زیر در با بوی سگ آشنا شود.( درست مثل آشنایی گربه ها با یکدیگر)
  • زمانی که گربه و سگ به شرایط جدید و بوی یکدیگر عادت کردند، قلاده ی سگ را ببندید و آن را در کنترل خود داشته باشید و آرام او را به گربه نزدیک کنید و یا اگر امکانش بود سگ را در باکس بزرگ بگذارید و اجازه دهید که گربه با میل خودش به باکسش نزدیک شود.
  • هنگام آشنایی و انجام این تمرینات، از تشویقی های خوشمزه برای ایجاد شرایط بهتر و به وجود آوردن علاقه برای هر دوی آنها استفاده کنید.
  • مطمئن شوید در خانه قفسه و یا کتابخانه ی مرتفعی وجود دارد که اگر به هر دلیلی گربه احساس خطر کرد و لازم شد که فرار کند، بتواند از آن بالا برود.
  • ظرف خاک گربه را در جایی بگذارید که برای سگ غیرقابل دسترس باشد. گاهی سگ ها تمایل دارند که مدفوع گربه را تناول کنند! اینکار باعث می شود معده شان بهم بریزد و دچار مشکلات گوارشی شود.
  • برای هر کدام از آن ها ظرف آب، غذا ومحل خواب تهیه کنید. اینکار باعث شده آن ها احساس امنیت و استقلال بیشتری داشته باشند.

نکته ی تخصصی: اگر گربه ی شما از آن دست گربه هایی باشد که به شدت بر قلمرو خود حساس باشد و سگ شما نیز کوچک و یا سن و سال کمی داشته باشد، به احتمال زیادی شما شاهد درگیری و حمله های بسیاری خواهید بود.

سگ ها هم از اینکه مورد حمله قرار گیرند احساس خوبی نخواهد داشت و با پارس های تیز و گوش خراش نارضایتی شان را اعلام خواهند کرد.

 

آشنایی گربه ها با یکدیگر

مواجهه و آشنایی گربه با سایر حیوانات:

  1. پرندگان:

اگر در خانه از پرنده نگهداری می کنید بهتر است همیشه قفس او را در مکانی که برای گربه قابل دسترسی نباشد، قرار دهید؛ قفس پرنده باید به اندازه ی کافی استحکام داشته باشد که در برابر حمله ی احتمالی گربه توان مقاومت داشته باشد.

پرنده ها از اینکه تحت نظر موجودی شکارچی مانند گربه باشند، دچار استرس و اضطراب می شوند بنابراین بهتر است که قفس را در جایی قرار دهید که در دسترس گربه نباشد.

خوکچه هندی و همسترها:

واقعیت این است که گربه ها تمایل شدیدی به شکار موش ها، همسترها و خوکچه های هندی دارند و هرگز نباید آن ها را با یکدیگر تنها گذاشت؛

این پستانداران کوچک باید در قفس مناسب خود نگهداری شوند و ترجیحا در اتاقی باشند که گربه به آن دسترسی نداشته باشد اگر امکان جدا کردن آن ها وجود ندارد باید مطمئن شوید که قفس از استحکام کافی برخوردار است و گربه نمی تواند به آن ها دسترسی داشته باشد.

خزندگان:

مارهای بزرگ که معمولاً طعمه های خود را خفه می کنند، به شدت برای گربه ها خطرناک محسوب می شوند و هرگز نباید در یک خانه زندگی کنند. همچنین خزندگانی مانند: مارمولک هم به دلیل نحوه ی حرکتش گربه را به شکار تحریک می کند و باید دور از دسترس گربه باشند.

ماهی ها:

در صورتی که در منزل از ماهی نگهداری می کنید مطمئن شوید که قسمت بالایی آن پوشش و محافظ دارد و برای گربه قابل دسترس نیست؛

اگر که آکواریوم شما از استحکام کافی برخوردار باشد، در آن صورت حتی می تواند وسیله ی سرگرمی مناسبی برای گربه تان باشد؛گربه ی شما ساعت ها می تواند به آن نگاه کند و سرگرم شود.

انتخاب نام مناسب برای گربه:

اگر به گربه تان زمان کافی بدهید، او به هر اسمی که برایش انتخاب می کنید عادت می کند. اگر چه اسم هایی که به «ی» ختم می شوند، مانند: دالی، سالی، تدی و… اسامی هستند که گربه سریع تر به آن ها عادت می کند.

سعی کنید از اسامی طولانی و بلند مانند: الکساندر و … استفاده نکنید.( میتونید به مقاله مخصوص انتخاب اسم گربه برید و قشنگترین اسمو برای گربتون انتخاب کنید)

برای خرید بچه گربه های نژاد دار مثل پرشین و هیمالین میتونید به سایت پتریزو برید، حتی اگه تو شهر دیگه ای به جز تهران هستید هم پتریزو براتوت عکس و فیلم میفرسته و میتونید بچه گربه مورد علاقتون رو انتخاب کنید و بعد از اون خیلی سریع بچه گربتون رو سالم و سلامت در خونتون تحویل بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − دو =

گربه ها

هیچ محصولی در گربه ها نیست.

ورود به سایت