رژیم غذایی گربه

بازدید: 1,650 بازدید
اگر تصمیم دارید که رژیم غذایی گربه برای کاهش و کنترل وزن گربه را اجرا کنید، نکات زیر را به یاد داشته باشید: بهتر است به جای آنکه از حجم غذای گربه کم کنید، از غذایی که کالری کمتری دارد استفاده کنید. در این صورت گربه همان حجم غذای همیشگی را مصرف می کند ولی کالری کمتری دریافت کرده و در نتیجه راحت تر با آن وفق پیدا می کند. همیشه آب تمیز و فراوان در دسترس گربه قرار داشته باشد. همانند انسان، نوشیدن آب به گربه کمک می کند که احساس گرسنگی کاذب نداشته باشد. برای افزایش حجم غذای گربه و رضایتش، از مواد غذایی فیبردار استفاده کنید که کالری کمی دارند. در صورتی که گربه ی شما شرایط ویژه ای ندارد و می تواند فعالیت روزانه ی بیشتری داشته باشد، سعی کنید که کالری های اضافی را با وادار کردن او به تحرک بیشتر بسوزانید. همه ی اعضای خانواده که مسئولیت نگهداری از گربه را برعهده دارند، باید از رژیم غذایی جدیدش آگاه باشند. یک تشویقی پرکالری خارج از برنامه، رژیم غذایی گربه را به هم می ریزدو هر چه رشته کرده بودید پنبه می شود. حجم غذای گربه باید دقیقاً مطابق با دستورالعملی باشد که از دامپزشک دریافت کرده اید. بنابراین نسبت به وزن کردن غذا حساس باشید و آن را با دقت انجام دهید. اگر چند گربه در خانه زندگی می کنند، ظرف غذای هر کدام از آن ها باید جدا و در مکان متفاوتی باشد. مواظب باشید که گربه ها از ظرف غذایی که برای خودشان نیست، غذا نخورند. از دادن اسنک ها و تشویقی های چاق کننده اجتناب کنید. به جای جایزه ها و تشویقی های پرکالری از خوراکی های کم کالری و مورد علاقه شان استفاده کنید. گربه در طول دوره ای که کاهش وزن دارد باید به طور منظم چکاپ شود و تحت نظر دامپزشک باشد. به طور معمول 8 الی 12 ماه باید طول بکشد تا گربه به وزن ایده آلش برسد. بیشترین کاهش وزن امنی که برای سلامتی گربه خطر ایجاد نمی کند، هفته ای 112 الی 225 گرم است. بیشتر از این برای سلامتی اش خطرناک خواهد بود. گربه هایی که کمبود وزن دارند.

رژیم غذایی گربه و دلایل نخوردن غذا و از دست دادن اشتها در گربه ها و راه حل آن

عوامل بسیاری جود دارند که منجر به از دست دادن اشتها و علاقه به غذا در گربه ها می شود. رایج ترین دلایل عبارتند از:

  • تغییر ناگهانی رژیم غذایی گربه
  • خسته شدن گربه از غذای تکراری و یکنواخت
  • تغییر فصل (گربه ها معمولاً در فصل تابستان غذای کمتری می خورند تا زمستان).
  • استرس و اضطراب، احساس خطر کردن از جانب گربه ی دیگر یا سگ و یا حتی کودک خانواده
  • در نهایت جایابی اشتباه ظرف غذای گربه در نقطه ی شلوغ و پر رفت و آمد.

راه حل بسیاری از دلایلی که در بالا گفته شد راحت و آسان است. برای برطرف کردن مشکل یکنواختی غذا، می توانید به آن تنوع دهید و از غذاهای مختلفی که برای گربه مناسب هستند، استفاده کنید.

به طور مثال هر چند وقت یک بار غذای تری که دوست دارد را به او بدهید یا برایش درست کنید، نکته ی دیگر آن است که گربه ها چون از رده ی شکارچیان کوچک محسوب می شوند، تمایل به غذای گرم دارند زیرا هنگام شکار دمای بدن حیوان شکار شده بالا است و آن ها با توجه به غریزه شان تمایل به غذای گرم دارند.

بنابراین می توانید غذای گربه را گرم و یا حداقل در دمای اتاق برایش سرو کنید. در انتها اگر بخواهیم جمع بندی کنیم باید بگوییم که گربه غذای گرم و تازه را به غذای یخ زده و سرد ترجیح می دهد و نکته ی دیگر اینکه عوامل برهم زننده ی روتین و آرامش گربه را هنگام غذا خوردن بررسی کنید و آن ها را حذف و یا مدیریت کنید.

اگر گربه ی شما در زمانی که می دانید گرسنه است غذا نخورد، شرایط را حتماً تحت نظر داشته باشید. اگر غذا نخوردن گربه به مدت 24 ساعت و یا بیشتر از آن ادامه پیدا کرد، حتماً با دامپزشکش تماس بگیرید. از دست دادن اشتها در گربه ها نشانه ی خوبی نخواهد بود و احتیاج به بررسی و پیگیری دارد.

رژیم غذایی گربه

میزان آب لازم گربه ها در روز:

آب تمیز و تازه همیشه باید در دسترس گربه باشد. به طور معمول گربه دو برابر اندازه ای که غذای خشک مصرف می کند، احتیاج به نوشیدن آب دارد. گربه ای که غذای تر می خورد (به طور معمول در غذای تر 75 درصد و یا بیشتر آب وجود دارد) بیشتر آب مورد نیازش را از آن تأمین می کند و احتمالاً خیلی کم و به ندرت نیاز به آب پیدا کند.

رژیم غذایی گربه

مکمل های غذایی مورد نیاز گربه ها در روز:

اسنک ها نهایتاً 10 درصد کالری مورد نیاز گربه در روز را باید فراهم کنند و نباید از این مقدار بیشتر باشد. مواردی که می توانند به عنوان اسنک مناسب باشند و یا در اسنک هایی که درست می کنید می توانید از آن ها استفاده کنید، عبارتند از:

  • تشویقی های کم کالری
  • برخی دانه ها و صیفی جات مانند: هویج و نخود فرنگی
  • سبزی هایی که مناسب گربه باشند و داخل منزل و داخل گلدان رشد کرده باشند.
  • به مقدار کم پاستا و یا برنج پخته شده
  • ماست پروبیوتیک کم چرب

رژیم غذایی گربه

استفاده از موارد زیر برای گربه ناسالم است و حتی می تواند در برخی موارد کشنده باشد:

  • غذای سگ (مواد داخل غذای سگ احتیاجات گربه را برطرف نمی کند و باعث بهم ریختگی معده اش می شود.)
  • پیاز (مصرف پیاز منجر به کم خونی در گربه خواهد شد.)
  • باقی مانده ی غذاهای خورده نشده (باعث ایجاد دل درد می شود.)
  • شیر (بیشتر گربه ها همانند سایر پستانداران بدن شان تحمل لاکتوز شیر را ندارد. شیر لاکتوزدار باعث ایجاد دل درد و اسهال می شود.)
  • هسته فندق (سم ناشناخته ای در آن وجود دارد که برای گربه بسیار خطرناک است.)
  • چای، قهوه، الکل و هر نوشیدنی ای که الکل و کافئین داشته باشد، برای گربه ها بسیار خطرناک و کشنده است.

کنترل وزن گربه های خانگی:

برای اینکه متوجه شوید گربه شما چاق است یا نه، کنار گربه تان بنشینید و سعی کنید که با انگشتان تان قفسه ی سینه و یا مهره های پشت گربه را لمس کنید. اگر توانستید بدون آنکه فشار زیادی بیاورید آن را لمس کنید، به احتمال بسیار بالایی گربه ی شما اضافه وزن ندارد.

راه حل دیگر این است که وقتی گربه ی شما در حال راه رفتن و پریدن است، به شکم و ساختار بدنی اش دقت کنید. گربه هایی که اضافه وزن داشته باشند شکم وبرآمده ای دارند که به خصوص هنگام راه رفتن دنبه های اضافه شان این ور و آن ور می رود.

رژیم غذایی گربه

چگونه یک گربه را وزن کنیم؟

  1. ابتدا خودتان را روی ترازو وزن کنید.
  2. سپس گربه تان را بغل کرده و دوباره روی ترازو بروید و خود را وزن کنید.
  3. اختلاف دو عدد، وزن گربه ی شما خواهد بود.
  4. اگر گربه مقاومت کرد و دچار استرس و اضطراب شد، حتماً وزن کردنش را به زمان دیگری موکول کنید.

چاق شدن گربه در بیشتر مواقع زمانی رخ می دهد که مقدار کالری روزانه ای که گربه دریافت می کند از میزان کالری ای که روزانه به آن احتیاج دارد، بیشتر باشد. به طور میانگین 25 درصد گربه هایی که در خانه نگهداری می شوند، اضافه وزن دارند

درست مانند انسان، چاقی در گربه ها نیز باعث بروز مشکلاتی همچون: آرتروز، دیابت، مشکلات قلبی و اختلال در کارکرد کبد می شود. بنابراین برای اینکه گربه ی شما برای سال های طولانی بتواند سالم بماند، نیاز دارد که به رژیم غذایی گربه و  وزن ایده آل خود نزدیک باشد.

اگر تصمیم دارید که رژیم غذایی گربه برای کاهش و کنترل وزن گربه را اجرا کنید، نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • بهتر است به جای آنکه از حجم غذای گربه کم کنید، از غذایی که کالری کمتری دارد استفاده کنید. در این صورت گربه همان حجم غذای همیشگی را مصرف می کند ولی کالری کمتری دریافت کرده و در نتیجه راحت تر با آن وفق پیدا می کند.
  • همیشه آب تمیز و فراوان در دسترس گربه قرار داشته باشد. همانند انسان، نوشیدن آب به گربه کمک می کند که احساس گرسنگی کاذب نداشته باشد.
  • برای افزایش حجم غذای گربه و رضایتش، از مواد غذایی فیبردار استفاده کنید که کالری کمی دارند.
  • در صورتی که گربه ی شما شرایط ویژه ای ندارد و می تواند فعالیت روزانه ی بیشتری داشته باشد، سعی کنید که کالری های اضافی را با وادار کردن او به تحرک بیشتر بسوزانید.
  • همه ی اعضای خانواده که مسئولیت نگهداری از گربه را برعهده دارند، باید از رژیم غذایی جدیدش آگاه باشند. یک تشویقی پرکالری خارج از برنامه، رژیم غذایی گربه را به هم می ریزدو هر چه رشته کرده بودید پنبه می شود.
  • حجم غذای گربه باید دقیقاً مطابق با دستورالعملی باشد که از دامپزشک دریافت کرده اید. بنابراین نسبت به وزن کردن غذا حساس باشید و آن را با دقت انجام دهید.
  • اگر چند گربه در خانه زندگی می کنند، ظرف غذای هر کدام از آن ها باید جدا و در مکان متفاوتی باشد. مواظب باشید که گربه ها از ظرف غذایی که برای خودشان نیست، غذا نخورند.
  • از دادن اسنک ها و تشویقی های چاق کننده اجتناب کنید. به جای جایزه ها و تشویقی های پرکالری از خوراکی های کم کالری و مورد علاقه شان استفاده کنید.
  • گربه در طول دوره ای که کاهش وزن دارد باید به طور منظم چکاپ شود و تحت نظر دامپزشک باشد.
  • به طور معمول 8 الی 12 ماه باید طول بکشد تا گربه به وزن ایده آلش برسد.
  • بیشترین کاهش وزن امنی که برای سلامتی گربه خطر ایجاد نمی کند، هفته ای 112 الی 225 گرم است. بیشتر از این برای سلامتی اش خطرناک خواهد بود.
  • گربه هایی که کمبود وزن دارند.

رژیم غذایی گربه

برای اینکه با گربه های بیشتر آشنا بشید و بتونید ازشون راحت تر نگهداری کنید تو سایت پتریزو یه چرخ بزنید و بعدش نظرتون رو برامون کامنت کنید. اگه مطلبی بود که دوست داشتید راجب گربه ها بدونید برامون کامنت کنید تا خیلی سریع براتون توضیحشو بذاریم تو سایت.

همراهای خوب پتریزو برای خرید بچه گربه های نژاد دار مثل پرشین و هیمالین میتونید به سایت پتریزو برید، حتی اگه تو شهر دیگه ای به جز تهران هستید هم پتریزو براتوت عکس و فیلم میفرسته و میتونید بچه گربه مورد علاقتون رو انتخاب کنید و بعد از اون خیلی سریع بچه گربتون رو سالم و سلامت در خونتون تحویل بگیرید.

 

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

گربه ها

هیچ محصولی در گربه ها نیست.

ورود به سایت