نکاتی که برای نگهداری از گربه خانگی باید بدانیم

بازدید: 1,981 بازدید
هر نگهداری گربه خانگی نیازهای تغذیه ای خود را دارد . این نیازها تحت تاثیر سن و جنسیت و میزان فعالیت , میزان سوخت و ساز بدن و آب و هوای محل و سایر عوامل دیگر میباشد . یک مقدار ثابت و مشخص غذا برای تمام گربه ها صحیح نیست اما امکان فهمیدن میزان انرژی دریافتی که گربه شما به آن نیاز دارد امکان پذیر است .  دانستن این موضوع امری حیاتی به شمار میرود چرا که رسیدن به وزن ایده آل در گربه بستگی به شما دارد . همانند ما , گربه خانگی نیز چنانچه میزان دریافت کالری بدنشان بالا باشد و فعالیت بدنی چندانی نداشته باشند چاق میشوند . به محض اینکه متوجه چاقی گربه تان شدید رژیم غذایی او را اصلاح کنید . اگر چه گربه های چاق بامزه به نظر میرسند اما اضافه وزن , سلامت گربه را به خطر میاندازد . 

نکات اصلی در تغذیه گربه : 

نگهداری گربه خانگی و نکات اصلی در تغذیه به خصوص گربه های خانگی گوشت کهنه و فاسد و خام را نباید به گربه بدهید . همچنین استخوان های ریز مرغ و ماهی میتواند باعث خفگی گربه شود . سفیده تخم مرغ خام برای گربه مضر است. بیش از 2 تخم مرغ در هفته نباید به گربه داد . پختن ماهی باعث از بین رفتن مواد غذایی ارزشمند آن میشود. 

تنظیم مقدار غذای دریافتی 

هر نگهداری گربه خانگی نیازهای تغذیه ای خود را دارد . این نیازها تحت تاثیر سن و جنسیت و میزان فعالیت , میزان سوخت و ساز بدن و آب و هوای محل و سایر عوامل دیگر میباشد . یک مقدار ثابت و مشخص غذا برای تمام گربه ها صحیح نیست اما امکان فهمیدن میزان انرژی دریافتی که گربه شما به آن نیاز دارد امکان پذیر است .

 دانستن این موضوع امری حیاتی به شمار میرود چرا که رسیدن به وزن ایده آل در گربه بستگی به شما دارد . همانند ما , گربه خانگی نیز چنانچه میزان دریافت کالری بدنشان بالا باشد و فعالیت بدنی چندانی نداشته باشند چاق میشوند . به محض اینکه متوجه چاقی گربه تان شدید رژیم غذایی او را اصلاح کنید . اگر چه گربه های چاق بامزه به نظر میرسند اما اضافه وزن , سلامت گربه را به خطر میاندازد . 

نژادهای مختلف , ساختارهای متفاوتی دارند و چربی در قسمت های متفاوتی از بدن آنها ذخیره میشود . موکوتاه های انگلیسی خپل به طور طبیعی بدنی گرد دارند در حالی که سیامی ها و یا گربه های شرقی دارای بدنی با ساختار باریک و کشیده هستند .

 نژادهایی که به طور طبیعی ساختار بدنی گرد و توپری دارند , چاق شدن در تمام بدن آنها به صورت یکنواخت پراکنده شده و بدنشان گردتر به نظر میرسد اما گربه های لاغر اندام چاق شدن خود را کمتر نشان میدهند چرا که چربی اضافه در پشت پاهای عقبی آنها جمع میشود . 

گربه های لاغر 

به استثنای سیامی ها و شرقی ها , گربه ها به ندرت لاغر هستند . عمده ترین دلایل لاغری در گربه های خانگی , بیماری یا گرسنگی مفرط میباشد . گربه های مادر به علت شیردهی بسیار زیاد بچه هایشان ممکن است لاغر شوند .

در گربه های مسن تر که بالای ده سال سن دارند , کاهش وزن اغلب نشانه مهمی از وضعیت نابسامان جسمانی مانند دیابت و نارسایی کلیوی و پرکاری غده تیروئید و یا بیماریهای دیگر میباشد . 

گربه های چاق 

با مراجعه به مشاهدات دامپزشکی , امروزه حدود %30 گربه ها اضافه وزن دارند . این مشکل احتمالا بیشتر برای گربه های خانگی و به صورت کمتر برای گربه هایی که بیرون از خانه نگهداری میشوند و فعال هستند به وجود میاید .

چاقی و اضافه وزن معمول ترین مشکل تغذیه ای به شمار میرود که در گربه ها مشاهده میشود و به شدت در حال شیوع است . آینده را میتوان حتی در گربه های جوان نیز دید . وقتی گربه های ماده عقیم شده و در سن پنج تا شش ماهگی هستند شروع به چاق شدن میکنند .

آن چیزی که در مورد نگهداری گربه خانگی چاق باید بدانیم،

 توضیح این امر ساده است چرا که گربه خانگی ها دراز میکشند و غذاهای خوشمزه در اختیارشان قرار میگیرد و چون میزان فعالیت آنها از میزان دریافت کالری کمتر است دچار اضافه وزن میشوند . اضافه وزن همچنین میتواند باعث ایجاد مشکلات پوستی و مفصلی گردد و خطر ابتلا به دیابت قندی را افزایش دهد .

 شاید ما دیر به چاق شدن گربه ها پی ببریم چون آنها کوچک هستند و اضافه وزن تدریجی در آن ها دیده نمیشود . این اضافه وزن ممکن است در طول سال معادل 500 گرم باشد اما شاید در طول سالیان سال به 8 کیلوگرم نیز برسد . اگر متوجه اضافه وزن غیرطبیعی در گربه خانگی تان شدید حتما با دامپزشک مشورت کنید. 

تغییرات نیازهای انرژی

زمانی در نگهداری زندگی گربه خانگی تان خواهد رسید که باید نیازها و احتیاجات غذایی شان را تغییر دهید . به عنوان مثال گربه هایی که دچار کمبود وزن هستند باید به کمک شما میزان دریافت انرژی شان افزایش یابد مگر اینکه این کمبود وزن بر اثر بیماری و یا کمبود غذا باشد . 

بیشترین زمان برای افزایش دریافت انرژی مربوط به مادرانی میشود که میخواهند بچه هایشان را تغذیه کنند . ارزش غذایی شیر گربه دوبرابر شیر گاو میباشد و برای تولید شیری که به بچه ها انرژی بدهد نیاز به مصرف انرژی بالایی است . حتی بعد از اینکه بچه ها از شیر گرفته شدند مادر نیاز به %50 انرژی بیشتر دارد . نیازهای تغذیه ای بار دیگر در سالهای پایانی زندگی گربه تغییر میکند .

 تمامی سازندگان مشهور غذای گربه خانگی اکنون غذاهای مخصوصی برای گربه های مسن تولید میکنند . این غذاها که ممکن است آبکی یا خشک باشند 10 تا 20 درصد کالری کمتری دارند و منابع پروتئین و چربی قابل هضم تری در آنها به کار رفته است . 

اصلاح و نگهداری گربه خانگی  

آراستن ساده و منظم و روزانه , فرصت خوبی برای داشتن رابطه عالی با گربه تان میباشد . آراستن فعالیتی است که باید موجب آرامش و لذت دوطرف شود . آراستن منظم باعث درخشندگی پوشش گربه تان میشود و در ضمن با آراستن و شانه کشیدن میتوانید به مشکلات پوستی و انگلی و یا وجود هرگونه غده پی ببرید . 

تکامل گربه ها باعث به وجود آمدن وسیله ای برای آراستن خود شد که این وسیله چیزی جز زبان خود گربه نمیباشد . گربه ها حیوانات فوق العاده تمیزی هستند و مدام در حال آراستن خود میباشند . با وجود زبان گربه خانگی ها , آنها نیاز به صاحبشان برای کمک به شانه کشیدن و تمیز کردن دندانها و کوتاه کردن ناخن ها دارند . برس مویی و برس نرم دندانه باز میتوانند به کار شانه کردن کمک کنند . 

متناسب برای موهای بلند و کوتاه برای نگهداری گربه خانگی| گربه خانگی

تمامی گربه هایی با موهای نرم مانند پرشین ها , حیوانات خانگی هستند که نیازهای نگهداری زیادی دارند . آنها موهای نرم و یکدستی دارند که به راحتی میتواند شلخته شود . برای جلوگیری از گره خوردگی شدید , تمام بدن باید روزانه یک یا دو بار شانه شود .

این گربه ها همچنین مستعد جمع شدن مو در معده خود میباشند که برای گربه خطرناک است . در  ادامه , مراحل آراستن و کوتاه کردن مو و ناخن گربه توضیح داده میشود .

آراستن گربه خانگی های مو بلند 

1 . از شانه دندانه باز برای شانه کردن موهای بین پاهای عقبی و پشت گوش ها استفاده کنید . گره ها در این قسمت ها بیشتر هستند . سپس موهای شکم را شانه کنید . بسیاری از گربه ها نسبت به این قسمت حساس هستند بنابراین به آرامی شانه کردن را ادامه دهید .

2 . گره های موهای بالای گردن و پشت را با شانه کردن , باز و مرتب کنید . هر بار روی یک قسمت از بدن متمرکز شوید . موها را جدا کنید و از ریشه به سمت بالا شانه کنید . این کار موهای شل و مرده را میزداید و گره ها را از بین میبرد . 

3 . بعد از پایان شانه کردن هر قسمت , موها را جدا کنید تا مطمئن شوید که پوست سالم است . گره های باقی مانده را با دست باز کنید . پوست را نگاه کنید که لکه های کوچک و سیاه روی آن وجود نداشته باشد . اگر لکه ای یافتید گربه و محیط زیست آن نیاز به درمان کک دارد . 

4 . موها را به سمت بالا تا پشت گوش ها شانه کنید و هر گره را باز کنید . گره و در هم ریختگی در این قسمت بدن زیاد است چرا که گربه به آن دسترسی ندارد و دور از زبان گربه است . 

5 . در پایان , دم را شانه کنید . کشیدن شانه نباید در امتداد کل دم انجام بگیرد . بسیاری از گربه ها از این کار بیزارند . موهای دم را قسمت قسمت کرده و جداگانه هر قسمت را شانه کنید . برای این قسمت میتوانید از برس مویی استفاده کنید بعد از پایان یافتن شانه کشیدن , به گربه تان خوراکی تشویقی بدهید و با او بازی کنید . 

شانه کردن و آراستن گربه های موکوتاه 

1 . نخست با شانه یا برس مویی پشت و بغل ها را شانه کنید . اگر گربه تان اجازه داد شکمش را نیز شانه بکشید . شکم را آرام و با احتیاط شانه کنید چون گربه ها روی این قسمت بسیار حساس هستند . 

2 . سپس از برس نرم استفاده کنید و در ضمن شانه کشیدن , وضعیت پوست و سلامتی گربه را نیز بررسی نمایید .

کوتاه کردن ناخن ها 

گربه های خیابانی به ناخن های تیز احتیاج دارند . آنها بخشی از وسیله دفاعی طبیعی به شمار میروند و از آن برای بالا رفتن استفاده میکنند . گربه خانگی باید به صورت منظم ناخن هایشان کوتاه شود . گربه های مسن اغلب ناخن هایشان بیش از حد بلند میشود و تاب میخورد و داخل کف پنجه فرو میرود .

اگر چه کوتاه کردن ناخن ها هیچ دردی ندارد اما گربه ها از آن بیزارند . بنابراین از همان سنین اولیه کوتاه کردن ناخن ها را آغاز کنید تا گربه با آن آشنا شود . گربه را محکم بگیرید و با دست کف پنجه را فشار دهید تا ناخن ها بیرون بیاید .

برای نگهداری گربه خانگی از ناخن گیر های مخصوص گربه استفاده کنید که کار با آن آسان تر است . برای اینکار میتوانید نزد دامپزشک نیز بروید . زمانی که گربه تان آرام است اقدام به کوتاه کردن ناخن ها کنید و بعد از اتمام کار به او جایزه خوراکی بدهید و با او بازی کنید . 

1 . گربه ها به طور طبیعی ناخن هایشان را جمع میکنند . با فشار بسیار اندک بین تک تک انگشتان , ناخن ها را در بیاورید . گربه ها ناخن های روشنی دارند و درون بافت هر ناخن به شکل صورتی رنگ دیده میشود . دو میلیمتر بالاتر از این قسمت و بخش سفید رنگ را باید بگیرید 

2 . ناخن گیر : ناخن گیر گیوتینی یا همان ناخن گیر ما انسانها بهترین گزینه برای گربه ها هستند . ناخن گیر را دو میلیمتر جلوی بافت صورتی رنگ قرار دهید و مستقیم بچینید . به هنگام کوتاه کردن ناخن ها آرام با گربه تان صحبت کنید و بعد از پایان کار به او پاداش بدهید . 

دسته بندی نگهداری و آشنایی با گربه ها
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 16 =

گربه ها

هیچ محصولی در گربه ها نیست.

ورود به سایت