نیازهای لازم در تغذیه گربه

بازدید: 1,892 بازدید
تغذیه-گربه

نیازهای انرژی برای تغذیه گربه ها و منابع آن

انرژی تغذیه گربه در غذا با واحد کیلوکالری محاسبه می گردد که به طور معمول کالری نامیده می شود. اگر گربه ای وزن ثابت دارد بدان معناست که میزان انرژی دریافتی برابر با مصرف انرژی بر اثر فعالیت است. نیاز به انرژی در گربه ها بستگی به میزان سوخت و ساز ذاتی بدن، سن، میزان فعالیت و محیط دارد. یک گربه بالغ کم تحرک و کوچک خانگی ممکن است روزانه به kcal 100 (کیلوکالری) انرژی نیاز داشته باشد، اما این میزان در یک گربه مادر با وزن سنگین و فعالیت زیاد و میزان بالای ترشح شیر، بیشتر از kcal 1500 است. به طور تقریبی، گربه آرام خانگی نیاز به kcal 50  به ازای هر کیلوگرم از وزن خود دارد.

متاسفانه کمتر سازنده غذای گربه ها میزان انرژی را بر روی جعبه محصول می نویسد. پروتئین، چربی و کربوهیدرات ها انرژی تولید میکنند. پروتئین به اسید های آمینه تجزیه می شوند تا به رشد و بازسازی بدن کمک کنند. چربی به اسیدهای چرب تجزیه می شود که برای سلامت سلول ها و سیستم ایمنی موثر، ضروری هستند. کربوهیدرات های قابل جذب به قند تبدیل می شوند تا انرژی به وجود بیاورند، در حالی که کربوهیدرات هایی که به شکل فیبر هستند به هضم غذا کمک می کنند.

پروتئین ها و چربی های مورد نیاز

پروتئین، اسیدهای آمینه را می سازد که واحدهای ساختاری بافت های بدن هستند و همچنین آنزیم ها که واکنش های شیمیایی بدن را پشتیبانی می کنند. گربه ها می توانند بیشتر اسیدهای آمینه را بسازند که همگی به غیر از تائورین، ضروری هستند: ساخته شدن اسیدهای آمینه فقط با خوردن گوشت امکان پذیر است. کمبود تائورین می تواند باعث کوری و بیماری های قلبی شود. چربی، مهمترین عامل ایجاد انرژی در گربه ها می باشد که در هر گرم، انرژی آن دو برابر پروتئین است. همچنین دارای ویتامین های قابل جذب در چربی می باشد. چربی برابر پروتئین است. همچنین دارای ویتامین های قابل جذب در چربی می باشد. چربی حیوانی شامل اسیدهای چرب ضروری (EFAs) است که بدن گربه ها قادر به ساخت آن ها نیست و برای رشد و عملکرد کبد ضروری می باشد؛ آراشیدونیک اسید، اسید چرب اشباع نشده ای است که برای لخته شدن خون و سلامت پوشش گربه ها ضروری است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که EFAs نقش حیاتی را در کنترل بیماری های پوستی، آلرژی و بیماری های قلبی ایفا می کند.

ارزش فیبر

در کل دو نوع فیبر وجود دارد: فیبرهای قابل حل و فیبرهای غیرقابل حل. فیبر قابل حل غذا را بیشتر در معده نگه می دارد و فیبر غیرقابل حل باعث تحریک روده می شود. فیبر بخش طبیعی تغذیه گربه ها به شمار می رود و در طبیعت از موی بدن، پرها و دل و روده شکار به دست می آید. تا چندی پیش اهمیت فیبر برای گربه ها چنانچه برای حیوانات دیگر وجود دارد، گمان نمی رفت اما تحقیقات دامپزشکان و متخصصان سلامت این نکته را تایید کرد که فیبر برای پیشگیری از چاقی، بیماری های قندی، یبوست، بیماری های التهاب روده ای و چربی زیاد در خون مفید است. مقدار فیبر مورد نیاز بدن گربه بستگی به سن و چرخه زندگی او دارد. تفاله چغندر، کاسنی، سبوس برنج و سبوس صبحانه منابع فیبر می باشند و پسلیوم که از دانه گیاه اسفرزه به دست می آید، منبع فیبر قابل حل است.

ویتامین ها

ویتامین های E،D،A و K در چربی قابل حل هستند. ویتامینA برای سلامت چشم بسیار مفید است؛ ویتامینD برای ساختار استخوان ها مورد نیاز می باشد؛ ویتامینE آنتی اکسیدان است؛ و ویتامینK برای لخته شدن خون ضروری می باشد. بدن ما انسان ها قادر است تمام این ویتامین ها را بسازد، اما بدن گربه ها فقط قادر به ساخت ویتامین هایD،E و K است؛ آن ها قادر به ساخت ویتامین A نیستند و بنابراین باید قسمت هایی از بدن حیوانات مانند جگر یا کبد که دارای ویتامین  بالایی است را بخورند.

علف تاره برای جویدن گربه ها لازم است چرا که حاوی فیبر می باشد و مانع صدمه زدن به گیاهان دیگر خانه تان می شود.

ویتامین های قابل حل در آب شامل ویتامین C و ویتامین های گروه B می باشد. برخلاف ما، بدن گربه ها قادر به ساخت ویتامین C برای تغذیه گربه لازم است. به هنگام دادن مکمل ویتامین C به گربه تان دقت کنید: مقدار اضافه به صورت اگزالات از ادرار گربه دفع می شود و چنانچه این میزان بیش از حد باشد، باعث تشکیل کریستال هایی می شود که ممکن است منجر به انسداد مجاری ادراری گربه شود. ویتامین های گروه B نقش مهمی در سلامت و متابولیسم خوب ایفا می کنند. کمبود اسید فولیک که عضوی از ویتامین های گروه B می باشد، باعث بروز بیماری های قلبی می شود.

مواد معدنی

همانند ویتامین ها، مواد معدنی در سطح سلولی فعالیت می کنند. کلسیم و فسفر برای ساختار استخوان ها و غشاء سلولی و عملکرد عصب ها ضروری هستند. گوشت، کلسیم بسیار کمی دارد و رژیم غذایی متکی به گوشت ممکن است منجر به شرایط ناگوار استخوانی و مفصلی گردد و این در حالی است که مصرف بیش از اندازه مکمل کلسیم، می تواند باعث کمبود روی در بدن شود. آهن برای تولید سلول های قرمز خون حیاتی است. منیزیم بیش از اندازه می تواند مشکلاتی را برای مجاری ادرار به وجود آورد. از سوی دیگر، کمبود منیزیم منجر به شرایط ناگوار قلبی خواهد شد. سلنیوم که مانند ویتامین E برای سلامت سیستم آنزیم ها مهم است، یک آنتی اکسیدان قوی می باشد. همچنین نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن ایفا می کند. سدیم برای انتقال مواد غذایی مفید به غشاء سلولی ضروری است.

در حالی که همه حیوانات به پروتئین چربی، کربوهیدرات ها، ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامتی نیازمند هستند، نیازهای گربه بیش از همه تعادل در مواد غذایی است.

دسته بندی تغذیه و رژیم غذایی گربه ها
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + ده =

گربه ها

هیچ محصولی در گربه ها نیست.

ورود به سایت