همه چیز درباره مراحل رشد بچه گربه

بازدید: 2,699 بازدید
مراحل رشد بچه گربه

مراحل رشد بچه گربه

مراحل رشد بچه گربه
مراحل رشد بچه گربه | مراحل رشد بچه گربه

بچه گربه ها علاوه بر اینکه موجودات شیرین و دوست داشتنی هستند، هوش و قدرت یادگیری بسیار زیادی دارند که شما از دیدن آن همه قابلیت شگفت زده خواهید شد. اگر کاملاً مراحل رشد بچه گربه را زیرنظر بگیرید، متوجه می شوید که چرا گربه ها را جزء موجودات باهوش اما سرتق و لجباز تصور میکنند.

یک گربه کاملاً در مدت زمان چند هفته تمامی آنچه را که لازم دارد، یاد می گیرد. در ادامه به بررسی روند رشد و بلوغ گربه می پردازیم تاب دانید در هر دوره چه چیز های مهمی وجود دارد. مراحل رشد بچه گربه

مراحل رشد بچه گربه، از تولد تا 8 هفتگی :

حدود 66% گربه ها با سر وارد این دنیا می شوند و مابقی آن ها ابتدا دم شان را وارد دنیا می کنند و بعد بقیه ی اندام های شان را. بچه گربه ها از بدو تولد نابینا هستند و همچنین قادر به شنیدن صدا نیستند. بیشتر آن ها چیزی در حدود 113 گرم وزن دارند و حتی توانایی راه رفتن نیز ندارند.

بچه گربه ها تقریباً از روز دهم پلک های شان را باز می کنند و گوش های شان نیز از روز چهاردهم توانایی شنیدن پیدا می کند. خزیدن را از روز شانزدهم (الی بیستم) آغاز می کنند و یک هفته بعد از اینکه در خزیدن مهارت پیدا کردند، راه رفتن را به عنوان قدم بعدی امتحان می کنند.

از آنجایی که گربه ها نیز بسیار کمال گرا هستند و هیچ چیز نمی تواند آن ها را قانع کند. دویدن را نیز تقریباً از یک ماهگی شروع می کنند. بعد از گذر از یک ماهگی، غذای خشک مخصوص بچه گربه را نیز می توانند شروع کنند.

مسائل مهم زندگی گربه در این دوره این است که بچه گربه ها تقریباً از 3 الی 4 هفتگی می توانند نحوه ی استفاده از ظرف خاک را یاد بگیرند. اگر شرایط نرمال باشد و مادرش نیز در کنارش زندگی کند، او نحوه ی استفاده از ظرف خاک را به بچه اش آموزش خواهد داد.

وظیفه ی خطیری که برعهده ی شما سرپرست بچه گربه قرار گرفته این است که ظرف خاک را همیشه تمیز نگه دارید تا مادر وظیفه ی خود را به درستی انجام دهد. بچه گربه ها معمولاً در سن 4 الی 5 هفتگی شروع به تمیزکردن خود می کنند و مهارت شکار را در 6 الی 8 هفتگی یاد می گیرند. بیشتر مهارت هایی که قبل از این برای شما گفتیم، بدون نیاز به دخالت شما انجام می شود.

مراحل رشد بچه گربه
مراحل رشد بچه گربه | مراحل رشد بچه گربه

نکته ی دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که شما می توانید از سن 2 هفتگی به آرامی بچه گربه را در آغوش خود بگیرید. این سن برای اجتماعی شدن گربه بسیار مهم است و اگر به درستی با انسان ها آشنا شود، در ادامه رفتار اجتماعی بهتری از خود نشان خواهد داد.

البته به این نکته توجه داشته باشید که در این سن بچه گربه باید بیشتر اوقاتش را با مادر باشد تا آموزش های لازم را از او یاد بگیرد.

توجه داشته باشید که مادر برای جابجا کردن فرزندش او از پشت گردن به دندان می گیرد. هرگز در هنگام انجام آن مداخله نکنید. مادرش بلد است که چگونه از فرزندش مراقبت کند و این نوع به دندان گرفتن آسیبی به بچه گربه وارد نمی کند.

مراحل رشد بچه گربه ، 8 هفتگی تا 15 هفتگی :

از شیرگرفتن بچه گربه تقریباً از 8 هفتگی انجام می شود. بعد از این دوره می توانید از میکس غذای خشک مخصوص بچه گربه با کمی آب استفاده کنید. همچنین با گذشت زمان بهتر است که آرام آرام میزان آب غذایش را کاهش دهید. ریختن کمی آب روی غذا باعث می شود که دانه های غذا نرم شود و بچه گربه بتواند به راحتی غذا را بخورد.

اگر گربه ی شما بدون آب هم غذا را خورد، لازم نیست که حتماً غذا را با آب مخلوط کنید. تمامی دندان های شیری بچه گربه در 8 هفتگی کامل خواهد شد. بچه گربه های نر و ماده تا سن 10 هفتگی تقریباً وزن یکسانی دارند اما دقیقاً از همین سن، بچه گربه های نر وزن بیشتری نسبت به بچه گربه های ماده اضافه می کنند.

از 12 هفتگی رنگ چشم های شان به رنگ ثابتی که با توجه به ژنتیک شان تعیین شده، تغییر می کند. (بچه گربه ها معمولا رنگ چشمان شان آبی است.) اولین معاینه ی فنی بدنی گربه باید در 9 هفتگی انجام شود. در این بررسی باید نحوه ی ایستادن، مدفوع گربه و همچنین سیستم ایمنی بدن گربه چک شود.

معمولاً بچه گربه ها از سن 8 الی 10 هفتگی آمادگی جداشدن از مادر خود را دارند. البته این سن تقریبی است و با توجه به عواملی همچون: نژاد، شرایط بچه گربه و همچنین زمانی که شروع به خوردن غذای خشک می کند، می تواند متغیر باشد. این زمان قابل دستکاری توسط انسان نیست و باید توجه داشته باشید که هیچ گونه دخالتی در عقب یا جلو انداختن این زمان نکنید.

مراحل رشد بچه گربه
مراحل رشد بچه گربه |مراحل رشد بچه گربه

مسائل مهم زندگی گربه در این دوره این است که اگر بچه گربه خواهر یا برادری دارد و با او بازی می کند، باید بدون اینکه از ناخن هایش استفاده کند با او بازی کند. همچنین نباید یکدیگر را به صورت جدی و محکم گاز بگیرند. به طور کلی بچه گربه ها خودشان این موضوع را در بازی رعایت می کنند و این بخشی از مراحل رشدشان محسوب می شود و شما می توانید نظاره گر آن باشید.

هرگز بچه گربه تا زمانی که واکسن های لازم را دریافت نکرده از خانه بیرون نبرید، مگر برای رفتن به کلینیک دامپزشکی.

مراحل رشد بچه گربه، 15 هفتگی تا بزرگسالی :

دندان های اصلی گربه در سن 12 الی 18 هفتگی شروع به درآمدن می کند. گربه های ماده و نر را تقریباً از 16 هفتگی می توانید برای عقیم سازی پیش دامپزشک ببرید. گربه های ماده در 12 ماهگی به وزن بزرگسالی خود می رسند، در حالی که گربه های نر تا 15 ماهگی نیز وزن اضافه می کنند.

اگر گربه تا سن 6 ماهگی توسط فردی به سرپرستی گرفته نشده باشد، جدایی کامل از مادر خود در این سن رخ خواهد داد.

محاسبه ی سن گربه:

باور و تصور غلط رایج در جامعه این است که هر یک سال از سن گربه به اندازه ی هفت سال انسانی است. در حقیقت دو سال ابتدایی زندگی گربه خیلی سریع تر از آن چیزی است که ما فرض می کنیم. تقریباً گربه ای که یک سالش است، مانند انسانی است که 15 سال سن دارد و در انتهای دو سالگی، مانند انسانی است که 24 سال تجربه ی زندگی دارد.

بعد از این سن، به ازای هر سال افزایش سن گربه، باید آن را معادل با 4 سال از سن خودمان قرار دهیم. بنابراین گربه ای که 5 سالش است، مانند انسانی است که 36 سال سن دارد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که گربه ای که در محیط بیرون از خانه زندگی می کند، روند معادل سازی سنش با سن انسان، تقریباً دو برابر (یعنی بعد از دو سالگی، به ازای هر سال تقویمی خودمان، باید 8 سال برای گربه ی بی سرپرست در نظر بگیریم) است.

بنابراین گربه ی بی سرپرست 5 ساله، مانند انسانی است که 48 سال سن دارد. چرا که استرس و فشار زیادی تحمل می کند و همچنین آب و غذای کافی همیشه در دسترسش قرار ندارد.

مراحل رشد بچه گربه
مراحل رشد بچه گربه |مراحل رشد بچه گربه

از کجا میتونیم بچه گربه اصیل بخریم؟

اگه دوست دارید بیشتر با گربه ها و زندگیشون و کارایی که انجام میدن آشنا بشید حتما مقاله ها و نوشته های پتریزو رو بخونید و سوالاتتون رو تو قسمت نظرات از ما بپرسید یا به شماره هایی که توسایت هست با ما تماس بگیرید.

برای خرید بچه گربه اصیل و نژاد دار مثل پرشین و اسکاتیش فولد و انفولد و…. میتونید به سایت پتریزو برید، حتی اگه تو شهر دیگه ای به جز تهران هستید هم پتریزو براتون عکس و فیلم میفرسته و میتونید بچه گربه مورد علاقتون رو انتخاب کنید و بعد از اون خیلی سریع بچه گربتون رو سالم و سلامت در خونتون تحویل بگیرید.

بچه گربه های اصیل ای که از پتریزو میخرید همشون واکسن زده هستن و از پدر و مادر وارداتی و کاملا اصیلن ، البته پتریزو گواهینامه (WFC)  از سازمان جهانی گربه ها از آلمان رو هم داره که این باعث میشه با خیال راحت گربه مورد علاقتون رو ازش بخرید.

لازمه اینو هم بدونید که بچه گربه های پتریزو تا 55 روزگی از شیر مادرشون تغذیه میکنن نه شیر خشک و همین باعث میشه که وقتی  به سن بلوغ رسیدن مشکلات کمتری از لحاظ بیماری های جسمی داشته باشن و شما با خیال راحت بچه گربه خوشگلتون رو بزرگ کنید.

برای دیدن عکسای نژادای مختلف بچه گربه های مثل اسکاتیش فولد و پرشین میتونید به اینستا یا سایت پتریزو برید و حتی سوالی درباره نژادا داشتید از ما تو سایت بپرسید تا پرورش دهنده و مشاورای ما بهترین اطلاعات رو به شما بدن و راهنماییتون کنن

.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 11 =

گربه ها

هیچ محصولی در گربه ها نیست.

ورود به سایت