کک و کنه گربه

بازدید: 2,758 بازدید
کک و کنه گربه، گربه ها کلا موجودات خیلی تمیزین و این از تمیز کردن مداوم خودشون حتی بعد از اینکه صاحبشون نوازششون میکنه کاملا معلومه، این موجودات کوچولو و ملوس که جدیدا نگهداری ازشون بیشتر از قبل بین مردم رایج شده با وجود همین تمیزیشون به مشکلات پوستی مبتلا میشن که البته دست خودشونم نیست چون موجودات ریز مهاجمی به پوست و موهای اونا هجوم میارن و این حتی برای گربه هایی که کاملا تو خونه هستن و اصلا بیرون نمیرن هم اتفاق میوفته که البته بیشتر تو فصلای گرم سال این اتفاق میوفته.

بزرگترین مشکل گربه ها؛ کک و کنه

کک و کنه گربه، گربه ها کلا موجودات خیلی تمیزین و این از تمیز کردن مداوم خودشون حتی بعد از اینکه صاحبشون نوازششون میکنه کاملا معلومه، این موجودات کوچولو و ملوس که جدیدا نگهداری ازشون بیشتر از قبل بین مردم رایج شده با وجود همین تمیزیشون به مشکلات پوستی مبتلا میشن که البته دست خودشونم نیست

چون موجودات ریز مهاجمی به پوست و موهای اونا هجوم میارن و این حتی برای گربه هایی که کاملا تو خونه هستن و اصلا بیرون نمیرن هم اتفاق میوفته که البته بیشتر تو فصلای گرم سال این اتفاق میوفته.

اسم این موجودات مزاحم که بیشتر اوقات باعث بی حالی و خارش شدید و کلافه کننده  پوستی گربه میشه کک و کنس، کک و کنه در اصل به عنوان اصلی ترین و شایع ترین انگل های پوستی بین گربه ها شناخته میشن.

تو این مقاله راجب اینکه اصلا چه جوری گربتون به این بیماری مبتلا میشه و چه جوری میشه درمانش کرد یا پیشگیری ازش رو بهتون میگیم. پس اگه صاحب گربه هستید حتما این نوشته رو بخونید.

مشخصات کک و کنه گربه:

کک تو گربه ها به رنگ قهوه ای تیره یا سیاهه حدودا 1 تا 2 میلی متر طول داره! ممکنه باقی مونده های کک رو وقتی دارید کموهای گربتون رو شونه میزنید روی فرش یا تخت به شکل دونه های سیاه رنگ ببینید، که در اصل اینا مدفوع و باقی مونده های کک های گربتون. البته شناسایی کک اینجوریه که شما وقتی بهش مشکوک شدید اونو روی یه دستمال کاغذی میذارید و دستمال رو مرطوب میکنید.

بخاطر اینکه کک ها از خون گربه تغذیه میکنن این دونه های سیاه اگه کک باشن به رنگ قرمز روی دستمال در میان. البته اگه شما از اون دسته از آدما هستید که گربه سیاه دوست دارید و از یه گربه مشکی نگهداری میکنید. شناسایی کک براتون خیلی سخت میشه.

این حشره سمج که گربه ها رو اذیت میکنه بیشتر تو محیطای مرطوب و گرم رشد میکنه. برای همین گربه ها، فصل تابستون و بهار حتی اگه تو خونه باشن هم خیلی راحت میتونن به این انگل سمچ مبتلا بشن.

کک و کنه گربه مشکلات فاجعه بار تری برای گربه ها دارن و نه تنها از خون گربهاتون تغذیه میکنن حتی میتونن بیماری های مختلفی مثل: تب شدید، بی اشتهایی، ضعف  وبی حالی، سقط جنین گربه های باردار، تشنج به گربتون انتقال بدن برای همین مراقب ها و پیشگیری از مبتلا شدن به این حشره ها خیلی مهمه.

کنه ها خیلی سریع تر از کک ها رشد میکنن و میتونن تو همون ساعت های اولیه چسبیدن به پوست گربه 30 تا 50 تا تخم بذارن وحتی ممکنه وقتی گربتون داره تو خونه راه میره یا وقتی تو تخت و روی مبل شما لم میده تخم های کنه ها بریزن روی وسایلتون و تو مدت کمی به یه کنه بالغ تبدیل بشن. برای همینم وقتی کک وارد یه خونه میشه از بین بردنش خیلی کار سختی میشه.

فکر نکنید چون گربتون همش تو خونست و اجازه بیرون رفتن نداره این حشرات مزاحم سر وکلشون تو خونتون پیدا نمیشه! ممکنه کک و کنه گربه از طریق چسبیدن به لباسای شما که بیرون میرید و حتی وقتی که گربتون رو دامپزشکی یا برای اصلاح میبرید به گربتون منتقل بشه. چند تا راه هست که میتونید بفهمید گربتون به کک و کنه مبتلا شده مثل:

  • ریزش موهای گربه به شکل سکه ای و گرد مخصوصا تو قسمتای گردن و سر
  • اگه گربتون زیاد خودشو میخارونه و به طور غیر طبیعی خودشو زیاد تمیز میکنه یعنی مشکل از کک و کنس
  • رنگ پریدگی لثه که نشونه کم خون شدنه
  • بی قرار شدن گربتون که خودتون بهتر میدونید چه حالی میشه
  • خراشیدگی های پوستی

بهترین راه برای شناسایی این کک و کنه شونه زدن همیشگی موهای گربتونه حتی اگه گربه خوشگل شما موهای کوتاهی داره.

ولی راه هایی هم هست که شما میتونید تقریبا از دچار شدن گربتون به این حشره های خون خوار مزاحم جلوگیری کنید:

  1. اگه به جز گربه از حیوان دیگه ای مثل سگ یا یه گربه دیگه تو خونه نگهداری میکنید، با دیدن علائم کک و کنه گربه تو اونا رو ازش دور وجدا کنید و خیلی سریع همه جا رو ضد عفونی و پاکسازی کنید چون کک و کنه خیلی سریع تر از اون چیزی که فکرش رو میکنید به بقیه حیوانات منتقل میشن.
  2. تمیز کردن مدام خونه: اگه گربتون تازه از شر کک و کنه خلاص شده حتما تمام خونه و هرجایی که گربتون قدم میزاره رو کامل تمیز کنید و جارو بکشید تا تخم های کک و کنه گربه سریع از بین برن. فراموش نکنید که کنه ها خیلی سریع میتونن زاد و ولد کنن پس هرچی زودتر اقدام کنید بهتره.
  3. شستن جای خواب و ملحفه گربه با آب داغ و صابون از بهترین راه ها برای جلوگیری از مبتلا شدن دوباره گربتون به کک و کنه س. حتما هم از آب داغ استفاده کنید تا مطمئن باشید کک و کنه گربه کاملا کشته شدن.

پیش گیری از مبتلا شدن به کک و کنه:

اما برای پیش گیری از مبتلا شدن گربتون بهترین راه واکسن زدن مداوم و به موقع گربتون و البته دادن قرص های کک و کنه با تجویز پزشکه. البته جدیدا محصولاتی مثل اسپری و پودر و قلاده  ضد کک و کنه گربه اومده که تا حدی میتونه از مبتلا شدن گربتون به کک و کنه جلوگیری کنه.

به عنوان حرف آخر به شما عاشقای گربه و سرپرستای خوشبخت گربه باید بگیم که کک و کنه با مکیدن خون گربه ها با سرعت باور نکردنی رشد میکنن و میتونن خیلی راحت گربهاتون رو مریض کنن برای همین بهتره مدام پوست و نشونه هایی که مربوط به کک و کنس رو چک کنید و حتما اگه مشکوک شدید به دامپزشک مراجعه کنید تا سریع تر مراحل درمان حیوون خونگیتون جلو بره.

 

دسته بندی آموزش گربه ها ارایشگاه گربه بلاگ تغذیه و رژیم غذایی گربه ها راهنمای نژاد های گربه ها سلامتی و بهداشت گربه ها گربه نگهداری و آشنایی با گربه ها
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 15 =

گربه ها

هیچ محصولی در گربه ها نیست.

ورود به سایت