تاریخچه پیدایش گربه ها

بازدید: 1,784 بازدید
خرید گربه خانگی در تهران

علاقه ی انسان به گربه ها برمیگردد به دورانی که جوامع مختلف در حاشیه رود نیل مشغول به کشاورزی و مزرعه داری بودند.

گربه های وحشی و بزرگ آفریقایی به شکار موش ها علاقه مند بودند و این موضوع برای کشاورزان موضوعی خوشایند بود زیرا که برای آنها این امکان را فراهم می کرد که محصولات خود را از خطر جویده شدن به وسیله ی موش ها حفظ کنند.

بنابراین گربه به عنوان نگهبان کشنده ی موش ها دوشادوش انسان ها در کنار انبارها و سیلوها شروع به همکاری با انسان ها کرد وتوانست جایی برای خودش در دل انسان ها دست و پا کند. محبوبیت آن ها نه فقط در آفریقا بلکه در اروپا، آسیا و کل جهان رشد پیدا کرد و در نهایت آوازه شان کل جهان را فرا گرفت.

امروزه در حدود 500 میلیون گربه ی خانگی در سر تا سر این کره ی خاکی وجود دارد، با اینکه از زمان همکاری و ایجاد رابطه ی صمیمانه بین انسان و گربه 8000 سال میگذرد، با این وجود گربه ها از آن زمان تا به امروز تغییرات کمی داشته اند.

درست برعکس سگ ها که پیشینه شان به گرگ می رسد و امروزه شباهت زیادی به گذشته ی خود ندارند. گربه های مدرن عصر جدید، هم در اندازه و هم در فرم کلی بدن، تقریباً شبیه به اجداد آفریقایی خود هستند.

البته انعطاف پذیری و تغییراتی که سگ ها در طول زمان داشته اند، باعث شده که انسان ها از آن ها برای موارد مختلفی همچون نگهبانی و حفاظت از گله ها و انبارهای مواد غذایی استفاده کنند و در نهایت به عنوان یاری وفادار جایی برای زندگی در کنار خود برای سگ ها کنار بگذارند.

در حالی که تمرکز گربه ها تنها بر شکار موش ها و حشرات موذی باقی مانده است و ترجیح می دهند موجودی مستقل باشند تا حیوانی فرمان بردار.

می توان گفت که سیستم فکری و برنامه پذیری گربه ها تقریباً بدون تغییر باقی مانده است و در حقیقت تمامی خصوصیات و ویژگی های گربه های خانگی، در مدل های کمتر خانگی گربه سانان یعنی پلنگ و شیرکوهی نیز وجود دارد.

ویژگی مهمی که باعث شده انسان ها و گربه ها بتوانند تعامل راحت تری داشته باشند، وجود روتین مشخص و البته استقلال در گربه ها است.

البته بعضی رفتارهای گربه ممکن است برای افراد تازه کار غیرقابل درک به نظر برسند اما همیشه یادتان باشد که اگر گربه رفتاری انجام می دهد حتماً دلیلی برای آن وجود دارد؛ حتی اگر فقط خودش دلیلش را بداند.

تنوع ظاهری در گربه ها از قدیم تا به امروز:

در طول سال های طولانی که گربه همدم ما شده و این شانس را داشته ایم که به آن ها خدمت کنیم، باید این نکته را بدانیم که همانند خصوصیات رفتاری اش، ویژگی های ظاهری شان نیز تقریباً بدون تغییر باقی مانده است.

تنها در صد سال اخیر بعضی از نژادهای گربه تغییراتی داشته اند. در حال حاضر 3 نوع ساختار بدنی در گربه ها وجود دارد:

  • عضلانی: این فرم بدنی پیش کش، بیشتر در بین گربه های خانگی مو کوتاه دیده می شود.
  • پشمالویی: در این ساختار دلربا، گربه پاهای کوتاه و چاقی دارد که با بدنی عریض و پر مو فرم پفکی و پشمالویی را به وجود می آورد.
  • لاغر اندام: همان طور که از نامش پیداست بدن باریک و کشیده ای دارد و فرم سر در این نوع گربه ها مثلثی شکل است.

البته باید در نظر داشت که گربه هایی که برای شرکت کردن دربرنامه های مختلف مخصوص نمایش گربه ها پرورش داده می شوند، در بعضی موارد متفاوت از گربه های خانگی هستند و نباید آن ها را ملاک قضاوت قرار داد.

به عنوان مثال گربه های نژاد سیامی که برای مسابقات پرورش می یابند بدن کاملاً کشیده، لاغر و صورت زاویه داری دارند؛ در حالی که دیگر گربه های همین نژاد که خانگی محسوب می شوند، بدن و صورت طبیعی تری دارند.

هر چه زمان بیشتری سپری شد و جلوتر آمدیم تنوع گوناگونی از نژادهای مختلف به وجود آمد که بعضی از آن ها در برخی ویژگی های ظاهری کاملاً متفاوت از اجداد خود شدند مانند: دون رکس و کرنیش رکس که موی بدن آن ها فرفری و دارای موج است، یا نژاد اسفینکس که بیراه نیست اگر بگوییم تقریباً هیچ مویی ندارد و در نهایت نژاد محبوب و دوست داشتنی اسکاتیش فلد که گوش های کوچکی دارد و این نژاد را جزء یکی از بانمک ترین نژادهای گربه کرده است.

مزایای نگهداری از گربه در خانه:

سرپرستی گربه ای را برعهده گرفتن علاوه بر آنکه باعث بهبود کیفیت زندگی خود گربه می شود، برای سرپرست و اطرافیان آن فرد نیز تأثیرات مثبت فراوانی همچون بهبود سلامت جسم و روان به همراه خواهد داشت.

گربه به سرعت یکی از اعضای خانواده می شود و جایگاه خود را پیدا می کند و برای خانواده عشق را به ارمغان می آورد یکی از مزایای مهم و اثبات شده ی بازی کردن با گربه و نوازشش، پایین آمدن فشار خون و ضربان قلب است.

فکرش را بکنید فردی با نوازش گربه و بدون پرداخت مبالغ زیادی تا حد خوبی به بهبود سلامتش کمک می کند. مزایای نگهداری از گربه فقط به اینجا ختم نمی شود صدای خرخر گربه هنگامی که شما نوازشش می کنید باعث از بین رفتن استرس واضطراب هر دوی شما می شود.

وجود گربه در خانه، باعث ساعت ها سرگرمی و لذت را فراهم می کند و درمان مناسبی برای مبارزه با تنهایی وافسردگی است این تنها بخشی از دلایلی است که از گربه ها و سگ ها به عنوان درمانگر در مراکز درمانی و بیمارستان استفاده می شود.

با در نظر داشتن مزایای ذکر شده هزینه ی جزئی ای که نگهداری از گربه دارد، عاقلانه خواهد بود و از هر اندیشمند و یا اقتصاددانی نظر بخواهید، سرمایه گذاری بر آن را پیشنهاد می کند.

اگه دوست دارید بیشتر با گربه ها و زندگیشون و کارایی که انجام میدن آشنا بشید حتما مقاله ها و نوشته های پتریزو رو بخونید و سوالاتتون رو تو قسمت نظرات از ما بپرسید یا به شماره هایی که توسایت هست با ما تماس بگیرید.

برای خرید بچه گربه های نژاد دار مثل پرشین و هیمالین میتونید به سایت پتریزو برید، حتی اگه تو شهر دیگه ای به جز تهران هستید هم پتریزو براتوت عکس و فیلم میفرسته و میتونید بچه گربه مورد علاقتون رو انتخاب کنید و بعد از اون خیلی سریع بچه گربتون رو سالم و سلامت در خونتون تحویل بگیرید.

 

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 4 =

گربه ها

هیچ محصولی در گربه ها نیست.

ورود به سایت