تمیز کردن گربه ها| تمیز کردن چشم ها، بینی و مقعد گربه ها

بازدید: 3,302 بازدید

تمیز کردن گربه ها امری بسیار مهم می باشد!

گربه‌ها حیوانات بسیار تمیزی هستند به طوری که اکثر اوقات روز را صرف لیسیدن سانت به سانت پشم‌هایشان می‌کنند تا از شر آلودگی‌ها و گره خوردگی موها رها شوند. جای تعجبی ندارد که چرا گاهی اوقات درهم گره خوردگی پشم‌ها اذیتشان می‌کند به همین دلیل تمیز کردن گربه ها کار بسیار آسانی است

البته گربه ها به اندازه ای تمیز هستند که حتی وقتی صاحبشان به آنهذ دست میزند و بازی میکند بعد از تمام شدن بازی و نوازش خودشانرا میلیشند زیرا اعتقاد دارند که انسان هم کالا پاکیزه نیست و به گربه ها آلودگی منتقل میکند و حتی باعث بهم ریختن موهای آنها میشود. 

حتی امکان دارد بعد از اینکه شما موهای گربه خود را شانه زدید بازهم خودش مشغول لیسیدن شود تا نظم موهایش را درست کند.

تمیز کردن گربه ها
تمیز کردن گربه ها

چگونگی شستشو گربه خود و تمیز کردن گربه ها در خانه را میتوانید در ادامه مطلب مشاهده کنید:

• برس زدن موی گربه: گربه مو کوتاه ۱-۲ بار در هفته و گربه مو بلند هر روز باید برس زده شوند. این کار باید به آرامی و در جهت موهای بدن انجام شود. در صورتی که روی بدن کرک بوجود آمده باشد می‌توان از شانه فلزی برای باز کردن آن استفاده ‌نمود.

موی گربه به طور طبیعی می‌ریزد. در صورتی که بطور منظم برس زده نشود گربه موهای ریخته شده را خواهد بلعید. این موها قادرند در دستگاه گوارش کنار هم جمع شده و ایجاد گلوله‌های مو (Hair ball) و انسداد نمایند.

• تمیز کردن چشم، گوش و دندان گربه‌ها: حداقل هفته‌ای یکبار چشم‌ها و گوش‌ها باید به وسیله پنبه مرطوب و تمیز شده و دندان‌ها را با مسواک کوچک یا گوش پاک‌کن مسواک زده شوند. گربه را باید از بچگی به این موارد عادت داد.

• کوتاه کردن ناخن‌های گربه: در صورتی که گربه شما دائم در خانه است بهتر است بطور منظم انجام شود. عمل جراحی قطع ناخن توصیه نمی‌شود، زیرا دفاع طبیعی را از گربه می‌گیرد.

• حمام کردن گربه: بطورکلی گربه نیاز به شستشو ندارد مگر اینکه بدن آن واقعاً کثیف شده باشد. در صورت نیاز به حمام‌کردن، این کار باید با آب گرم و شامپو مخصوص انجام شده و پس از آن بدن گربه کاملاً خشک شود.

اکثر گربه ها آناتومی فوق العاده ای دارند اما دخالت های انسان در به وجود آوردن نژادهای مختلف، باعث به وجود آمدن مشکلاتی در چشم ها و بینی برخی نژادها شده است. تقریبا در تمام نژادهای با صورت فلت (flat-faced) که نژاد پرشین اصیل یا نژاد هیمالین هستند اشک از چشم ها جاری می شود و ترشحات طبیعی بینی در اطراف سوراخ های بینی خشک می شود.

تمیز کردن گربه ها
تمیز کردن گربه ها

جاری شدن اشک رنگ ماهاگونی ( قهوه ای مایل به قرمز) در موهای اطراف چشم های گربه به وجود می آورد. برای تمیز کردن کردن گربه ها پنبه آغشته شده به مایع چشم شوی ضد عفونی کننده می تواند برای از بین بردن اشک های اضافه مفید باشد، و ترشحات بینی را پاک کند. چنانچه گربه تان ریزش اشک فوق العاده زیادی دارد و یا ترشحات بینی اش فوق العاده زیاد است، با دامپزشک درباره این موضوع مشورت کنید.

تمیز کردن گربه ها
تمیز کردن گربه ها

گربه ها اغلب از تمیز کردن چشم هایشان و بینی و مقعد و مخصوصا  دندان ها متنفر هستند، بنابراین سعی کنید تمیز کردن دندان ها و لثه ها با غذای تشویقی و جایزه همراه باشد. از گوش پاک کن پنبه ای با خمیر دندان مخصوص گربه ها استفاده کنید و به آرامی و ملایمت لثه ها و دندان ها را مسواک بزنید.

اگر گربه تان وجود گوش پاک کن را در دهانش دوست ندارد، مسواک نرم کودکان را جایگزین آن کنید. لثه ها و دندان ها را به آرامی ماساژ دهید و پشت دندان ها را مسواک کنید؛ جایی که اکثر بیماری های دندان و لثه از آن جا نشات می گیرد.

تمیز کردن گربه ها
تمیز کردن گربه ها

لیس زدن بیش از حد قسمت مقعد بدان معناست که کیسه های مقعدی، آن قسمت را مسدود کرده اند. دامپزشک به شما نشان می دهد که چگونه می توانید خودتان کیسه های مقعدی را خالی کنید و یا با مراجعه به دامپزشک او این کار را برای شما انجام میدهد.

تمیز کردن گربه ها کاری آسانی است برای اطلاع از روش های نگهداری از گربه ها دیگر مطالب پتریزو را از دست ندهید.

دسته بندی سلامتی و بهداشت گربه ها
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + پانزده =

گربه ها

هیچ محصولی در گربه ها نیست.

ورود به سایت