دستشویی رفتن گربه ها

بازدید: 1,919 بازدید
دستشویی رفتن گربه ها، یکی از مهم ترین و برجسته ترین نقطه قوت گربه ها برای  نگهداری در خانه نسبت به سگ و خرگوش  و... داشتن درک و شعور پاکیزکی و نظافت است. گربه ها با زبان شان بدن خود را لیس می زنند تا موهای خود را شست و شو دهند و همیشه مرتب و تمیز باشند. همچنین هنگامی که در ظرف خاک مخصوص خود دستشویی می کنند، آن را پنهان کرده و تا مطمئن نشوند که کاملاً زیر خاک دفن شده و قابل دیدن نیست، بی خیال داستان نمی شوند و دست از تلاش بر نمی دارند. در بیشتر گربه های بزرگسال یا بالغ این موضوع از همان بچگی نهادینه شده و آن ها به طور خودکار برای دستشویی به ظرف خاک مراجعه می کنند. یکی از روش هایی که برای معرفی خانه به گربه در مقالات قبل به آن اشاره کردیم این بود که ظرف خاکش را به او نشان بدهید و سپس مطمئن شوید که از آن استفاده می کند، این موضوع در بچه گربه ها نیز به طور ذاتی وجود دارا (البته اگر او ببیند که مادرش در ظرف خاک دستشویی می کند، به نهادینه شدن و تقویت این موضوع کمک بیشتری خواهد کرد.)

دستشویی رفتن گربه ها، یکی از مهم ترین و برجسته ترین نقطه قوت گربه ها برای  نگهداری در خانه نسبت به سگ و خرگوش  و… داشتن درک و شعور پاکیزکی و نظافت است.

گربه ها با زبان شان بدن خود را لیس می زنند تا موهای خود را شست و شو دهند و همیشه مرتب و تمیز باشند. همچنین هنگامی که در ظرف خاک مخصوص خود دستشویی می کنند، آن را پنهان کرده و تا مطمئن نشوند که کاملاً زیر خاک دفن شده و قابل دیدن نیست، بی خیال داستان نمی شوند و دست از تلاش بر نمی دارند.

در بیشتر گربه های بزرگسال یا بالغ این موضوع از همان بچگی نهادینه شده و آن ها به طور خودکار برای دستشویی به ظرف خاک مراجعه می کنند.

یکی از روش هایی که برای معرفی خانه به گربه در مقالات قبل به آن اشاره کردیم این بود که ظرف خاکش را به او نشان بدهید و سپس مطمئن شوید که از آن استفاده می کند، این موضوع در بچه گربه ها نیز به طور ذاتی وجود دارا (البته اگر او ببیند که مادرش در ظرف خاک دستشویی می کند، به نهادینه شدن و تقویت این موضوع کمک بیشتری خواهد کرد.)

بنابراین به طور کلی گربه ها برای این کار احتیاج به تربیت و آموزش نخواهند داشت و اگر از یک پرورش دهنده خوب که به سلامت گربه و مادر گربه ها اهمیت میدهد بچه گربه های خود را خریداری  کنید دیگر نگران عملی کردن رفتار های ذاتی بچه گربه ها مانند همین دستشویی کردن در ظرف خاک مخصوص نیستید.

برای اینکه بدانید بچه گربه کار خود را در ظرف خاک انجام میدهد یا نه تنها کافی اسات ظرف خاکش را در گوشه ای از خانه که بی سر و صداست قرار دهید و رفتارش را تحت نظر بگیرید.

 در صورتی که بچه گربه از ظرف خاکش استفاده نکرد، هنگامی که احساس کردید در حال دستشویی کردن است یعنی زمانی که دم خود را بلند می کند و به نقطه ای خیره می شود، او را بلند کنید و در ظرف خاکش قرار دهید.

یکی از نکات کلیدی که باید به آن توجه کنید این است که مکانی را که او در آن دستشویی کرده، به دقت تمیز کنید تا دوباره در آن مکان دستشویی نکند.

حالت ایده آل برای یک خانه این است که تعداد ظرف خاک از تعداد گربه هایی که دارید یکی بیشتر یا حداقل برابر با تعداد گربه های تان باشد. اگر خانه شما دوبلکس است، در هر طبقه یک ظرف خاک قرار دهید که شازده برای دستشویی کردن خیلی به زحمت نیفتد.

دستشویی رفتن گربه ها

با غم دستشویی های خارج از ظرف خاک چه کنیم؟

به ندرت پیش می آید که گربه ای در جای خودش دستشویی نکند ولی اگر این اتفاق رخ دهد، قطعاً موضوع خوشایندی برای شما نخواهد بود.

ادرار گربه حاوی مقدار زیادی آمونیاک است که برای انسان نیز بوی نامطبوعی است و به سختی از روی مبلمان و فرش پاک می شود. اما اگر گربه ای در جایی به غیر از ظرف خاک خود این کار را انجام داد با آب و صابون آن محل را تمیز کنید و سپس دوباره با آب، شست و شوی نهایی را انجام دهید.

اگر گربه ی شما در آن محل باز هم این کار را تکرار کرد، این بار با سرکه شست و شو دهید. حتماً تمامی این کارها را با دقت انجام دهید زیرا اگر گربه بویی از ادرار قبلی خود حس کند دوباره این کار را انجام خواهد داد.

محلول هایی که با اسانس مرکبات هستند نیز می توانند برای شست و شو محلی که گربه در آن ادرار کرده مناسب باشند زیرا؛ گربه بوی مرکبات را دوست ندارد.

اگر همه ی روش ها را امتحان کردید و بازهم گربه به این کار ادامه داد، می توانید ظرف غذایش را در آن محل قرار دهید و یا به عنوان آخرین راهکار از اسپری های بازدارنده ای که در پت شاپ ها وجود دارند، استفاده کنید.

نکته ی مهم برای خرید اسپری از پت شاپ ها این است که از محصولات شیمیایی که حاوی آمونیاک است برای پاک کردن محل ادرار استفاده نکنید. زیرا به گربه این پیام را می دهد که دقیقاً کارت را درست انجام داده ای و دوباره هم باید همین جا دستشویی کنی.

اگر خدایی نکرده وسواس بیش از اندازه دارید و امکانات لازم هم در اختیارتان هست، هنگام تمیز کردن محل ادرار می توانید از تاباندن نور فرابنفش نیز استفاده کنید. به علت این که ادرار گربه خاصیت فلئورسانسی دارد، تاباندن این نور باعث شده آن نقاط بدرخشد و شما به آسانی بتوانید آن را تمیز کنید.

دستشویی رفتن گربه ها

چرا گربه ها در خارج از طرف خاک دستشویی میکنند؟

دلایل مختلفی برای عدم استفاده گربه از ظرف خاک وجود دارد ولی شاید مهم ترین احتمال وجود بیماری و درد در آنها باشد. اگر گربه ی شما برای چند روز این مشکل را داشت و شما علتی برای آن پیدا نکردید، حتماً با دامپزشکش مشورت کنید.

دستشویی رفتن گربه ها

در ادامه به بعضی از دلایل رایج و اصلی ترین دلایل برای دستشویی نکردن گربه ها در ظرف خاک اشاره میکنیم:

نشانه گذاری قلمرو:

بعضی از گربه های نری که عقیم نشده اند برای نشانه گذاری قلمرو خود با اسپری کردن ادرار خود بر سطوح و دیوارها این کار را انجام می دهند. البته در بعضی موارد گربه های نر عقیم شده و بعضی ماده ها نیز این کار را انجام می دهند. به طور کلی زمانی که گربه احساس خطر یا ناامنی کند نیز ممکن است این رفتار را انجام دهند.

 یا زمانی که گربه ی جدیدی را به خانه و قلمروش می آورید نیز ممکن است این رفتار به عنوان مکانیسم دفاعی انجام شود که قابل پیشگیری است.

عوض شدن برند خاک:

گربه ها از اینکه برند خاک شان عوض شود قطعاً خوشحال نخواهند شد و این موضوع برای شما می تواند دردسر ایجاد کند، مخصوصا اگر خاک جدید، اسانس قوی و یا گرد و غبار فراوانی داشته باشد. در این صورت ممکن است که گربه تمایلی برای استفاده از این خاک نداشته باشد.

بهتر است همواره از یک نوع برند که هم گربه ی شما را راضی می کند و هم به جیب شما آسیب زیادی وارد نمی کند، استفاده کنید.

دستشویی رفتن گربه ها

قراردادن ظرف خاک در جای نامناسب:

اگر ظرف خاک گربه را در جایی شلوغ و پر سر و صدا از خانه قرار دهید، احتمال اینکه گربه تان از آن استفاده نکند بیشتر می شود؛ قراردادن ظرف خاک در محلی مناسب و کم سر و صدا می تواند این مشکل را حل کند.

تمیز نکردن ظرف خاک:

ظرف خاک گربه هر روز باید تمیز شود و تمیز نکردن به موقع آن می تواند گربه را آزرده خاطر کند و باعث شود خارج از ظرف خاک دستشوی کنند؛ گربه ها اصولاً تمایلی ندارند از ظرفی که پر از ادرار و مدفوع است استفاده کنند.

مشکلات پزشکی:

بسیاری از مشکلات و بیماری ها از جمله: دیابت و مشکلات کلیوی می تواند منجر به ادرار در جای نامناسب گربه ها شود؛ همچنین انگل های روده ای می توانند در دفع ناخواسته ی مدفوع دخیل باشند. در این صورت حتماً باید گربه تحت نظارت دکترش باشد و در دوره های زمانی مشخص چک شود.

مشکلات روحی:

در برخی مواقع گربه ای که از تنهایی حوصله اش سررفته و یا دچار افسردگی شده، برای نشان دادن نارضایتی خود از رفتن به ظرف خاک خودداری می کند. در این شرایط بهتر است که وقت بیشتری برای بازی با او بگذارید.

برای اینکه با گربه های بیشتر آشنا بشید و بتونید ازشون راحت تر نگهداری کنید تو سایت پتریزو یه چرخ بزنید و بعدش نظرتون رو برامون کامنت کنید. اگه مطلبی بود که دوست داشتید راجب گربه ها بدونید برامون کامنت کنید تا خیلی سریع براتون توضیحشو بذاریم تو سایت.

همراهای خوب پتریزو برای خرید بچه گربه های نژاد دار مثل پرشین و هیمالین میتونید به سایت پتریزو برید، حتی اگه تو شهر دیگه ای به جز تهران هستید هم پتریزو براتوت عکس و فیلم میفرسته و میتونید بچه گربه مورد علاقتون رو انتخاب کنید و بعد از اون خیلی سریع بچه گربتون رو سالم و سلامت در خونتون تحویل بگیرید.

 

 

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =

گربه ها

هیچ محصولی در گربه ها نیست.

ورود به سایت