زیاد خوابیدن گربه نشانه چیست و 8 عامل ان

بازدید: 2,716 بازدید
زیاد خوابیدن گربه

زیاد خوابیدن گربه نشانه چیست و 8 عامل ان

زیاد خوابیدن گربه

گربه ها معمولا زمان زیادی را صرف چرت زدن و یا خوابیدن می کنند. به طور متوسط  یک گربه بزرگسال در روز بین ۱۳ تا ۱۴ ساعت  و بچه گربه ها ممکن است حتی بالای ۱۸ ساعت در طول روز بخوابند. البته برای هر گربه متفاوت است، اما اساساً، گربه شما حدود دو سوم از عمر خود را در خواب یا چرت زدن های کوتاهش سپری می کند. اما با این حال افراد زیادی نگران زیاد خوابیدن گربه خود هستند و دوست دارند که علت ان را بفهمند.

از لحاظ رفتارشناسی اصولا گربه ها شکارچیانی شب گرد محسوب می شوند و بیشتر طول شب را در طبیعت به جستجو و شکار در دل تاریکی شب می پردازند، پس کاملا منطقی است که زیاد خوابیدن گربه را به ذخیره انرژی خود  برای کنجکاوی و شکار در شب مرتبط بدانیم. حتی اگر به رفتار گربه تان دقت کنید می بینید که اکثر اوقات پیش از غروب خورشید و طلوع خورشید بسیار فعال و بازیگوش می شوند.

زیاد خوابیدن گربه ممکن است به بیماری، بارداری و سن زیاد مرتبط باشد که شما با دانستن الگوی خواب گربه تان می توانید از بیمار شدن گربه خودتان پیشگیری کنید. در ادامه با پتریزو دلایل زیاد خوابیدن گربه را بررسی می کنیم.

1-زیاد خوابیدن گربه و بالا رفتن سن

گربه ها با افزایش سن و پیر شدن تمایل بیشتری به خوابیدن دارند چرا که با این کار انرژی خودشان را ذخیره می کنند. گربه های مسن بین 18 تا 20 ساعت می خوابند.  پس بهتر است به گربه خود فضا بدهید تا خواب کافی و بیشتری داشته باشد. آنها در ساعات بیداریشان به همان روال خود پایبند هستند، که می تواند شامل پرسه زدن، جستجوی برای غذا، و جلب توجه قبل از چرت زدن دیگر باشد. اگر نگران زیاد خوابیدن گربه خود هستید، با او تعامل کنید و رفتار او را در زمان فعال بودنش مشاهده کنید اگر بی حال بودن گربه حتی در زمان بیداری اش هم مشهود بود به یک دامپزشک مراجعه کنید.

زیاد خوابیدن گربه
زیاد خوابیدن گربه

2-بارداری گربه از دلایل زیاد خوابیدن گربه

زیاد خوابیدن گربه ماده شما ممکن است با باردار بودن او مرتبط باشد. در این صورت گربه شما دیگر علاقه مند به جفت گیری نیست و در حال آماده کردن خودش برای داشتن بچه گربه ها است . البته ممکن است زیاد خوابیدنش به افزایش مقدار هورمون هایش نیز ربط داشته باشد.

نشانه های باردار بودن گربه شما 3 هفته بعد از جفت گیری اش مشخص خواهد شد. سینه های گربه متورم و صورتی خواهد شد و همچنین ممکن است استفراغ کند (حالت تهوع صبحگاهی گربه)، رفتار گربه باردار نیز تغییر خواهد کرد او دوستانه تر و نسبت به شما مهربان تر خواهد شد. به خاطر داشته باشید که یک گربه ماده بسیار حساس و اسیب پذیر است پس باید از ان مراقبت بیشتری بکنید چرا که حالا مسئولیت چند گربه را دارید.

3-بیماری از دلایل زیاد خوابیدن گربه

زیاد خوابیدن گربه ممکن است به دلیل بیماری نیز باشد چرا که در صورت بیمار بودن گربه زودتر از قبل انرژی اش را از دست می دهد به همین علت بیشتر می خوابد تا انرژی از دست رفته اش را جبران کند. در هنگام بیماری بدن سعی میکند با بیماری مبارزه کند و نیاز به زمان استراحت بیشتری دارد. از بیماری های شایع می توان به بیماری تنفسی، دیابت و آرتریت(دژنراتیو مفصل) اشاره کرد.

اگر گربه شما علاوه بر زیاد خوابیدن هنگام خواب خرخر می کند ممکن است گربه شما مبتلا به بیماری تنفسی شده باشد. از علائم دیابت می توان به بی حالی و همچنین از دست دادن اشتها، کاهش وزن، استفراغ و کم آبی اشاره کرد. آرتریت حرکت را برای گربه ها سخت یا حتی دردناک می کند، بنابراین خواب راحت را ترجیح می دهد تا درد نکشند. این اختلال بیشتر در گربه های مسن دیده می شود.

زیاد خوابیدن گربه
زیاد خوابیدن گربه

4-کسالت از دلایل زیاد خوابیدن گربه

گربه های اگر بی حوصله باشند یا استرس داشته باشند ممکن است بیشتر از ۱۲ تا ۱۶ ساعت معمول بخوابند. کسالت داشتن گربه با بیمار بودن او فرق دارد چرا که هنگام بیماری موضوع به بدن و سلامت جسمی مرتبط است اما اگر گربه کسالت داشته باشد موضوع به سلامت روحی گربه مرتبط است.  اگر گربه شما کسالت دارد سعی کنید یک محیط محرک تری در خانه ایجاد کنید تا از بی حوصلگی گربه خود جلوگیری کنید . می توانید پست های خراش ایجاد کنید و اسباب بازی هایی را که باعث تحرک گربه می شوند را برای او تهیه کنید تا با آنها بازی کند. هر زمان که می توانید، حداقل ۱۰ دقیقه با گربه خود بازی کنید

5-عفونت ویروسی یا باکتریایی

خستگی و بی حالی گربه ها از علائم شایع عفونت های باکتریایی و ویروسی هستند که معمولاً با علائم دیگری مانند ترشح چشم و بینی، اسهال یا از دست دادن اشتها، تب، کاهش وزن، عدم علاقه به نظافت و عفونت های تنفسی و غیره همراه هستند. اگر گربه شما نیز چنین علائم نگران کننده ای را نشان داد، باید فوراً به دامپزشک مراجعه کند

از ویروس های رایج می توان به ویروس نقص ایمنی گربه، تبخال گربه، لوسمی گربه، دیستمپر گربه، کلسی ویروس گربه و از باکتری های رایج می توان به سالمونلا، ای. کولی، بوردتلا، هلیکوباکتر، استرپتوکوک، لپتوسپیروز، کلستریدیا اشاره کرد.

زیاد خوابیدن گربه
زیاد خوابیدن گربه

6-زیاد خوابیدن گربه و رسیدن فصل زمستان

در طول فصل زمستان و یا ماه های بارانی گربه شما ممکن است برای حفظ مقدار انرژی بیشتر بخوابد و چرت زدن هایش طولانی تر و مکرر بشوند. اگر گربه شما هیچ گونه علائم غیر عادی نشان نمی دهد و فقط بیش از حد معمول می خوابد نباید عامل نگران کننده ای باشد. به محض اینکه هوا گرم تر بشود، ساعات خواب گربه به حالت طبیعی خود باز خواهد گشت.

7-مسمومیت از دلایل زیاد خوابیدن گربه

گیاهان و مواد سمی، به ویژه برای گربه هایی که اغلب در فضای باز پرسه می زنند، خطرناک هستند. اگر گربه‌ ی شما بیش از حد معمول می‌خوابد، احتمال استنشاق، بلعیدن یا تماس با سم را در نظر بگیرید. استفراغ، اسهال، رنگ پریدگی لثه ها، مشکل در تنفس و وجود خون در مدفوع یا استفراغ نشانه های احتمالی مسمومیت گربه شما هستند. اگر این علائم را نشان داد، بلافاصله او را نزد دامپزشک ببرید

8-چاقی یا کمبود ویتامین

چاقی و کم تحرکی می تواند یکی از دلایل زیاد خوابیدن گربه تان باشد. علاوه بر غذا خوردن های بسیار و سنگین چاقی در گربه ها ممکن است ناشی از رژیم نا متعادل و عدم ورزش کردن باشد. یک گربه باید در طول روز سه تا چهار وعده کوچک بخورد. پس بهتر است برایش یک رژیم غذایی سبک و غنی از پروتئین تهیه کنید. گربه هایی که مدت طولانی در خانه تنها هستند و غذایشان باید در تنهایی بخورند بیشتر در معرض چاقی هستند. پس اگر مجبورید برای مدت طولانی خانه را ترک کنید، از تغذیه کننده هایی با کنترل قسمت استفاده کنید تا گربه شما زیاده روی نکند.

زیاد خوابیدن گربه
زیاد خوابیدن گربه

گربه های سالم و نژاد دار را از کجا کدام پرورش دهنده گربه خریداری کنیم؟

اگه دوست دارید بیشتر با گربه ها و زندگیشون و کارایی که انجام میدن آشنا بشید حتما مقاله ها و نوشته های پتریزو رو بخونید و سوالاتتون رو تو قسمت نظرات از ما بپرسید یا به شماره هایی که توسایت هست با ما تماس بگیرید.

برای خرید بچه گربه های نژاد دار مثل پرشین و اسکاتیش فولد و انفولد و…. میتونید به سایت پتریزو برید، حتی اگه تو شهر دیگه ای به جز تهران هستید هم پتریزو براتون عکس و فیلم میفرسته و میتونید بچه گربه مورد علاقتون رو انتخاب کنید و بعد از اون خیلی سریع بچه گربتون رو سالم و سلامت در خونتون تحویل بگیرید.

بچه گربه های پرشین بلو که از پتریزو میخرید همشون واکسن زده هستن و از پدر و مادر وارداتی و کاملا اصیلن البته پتریزو گواهینامه WFC از سازمان جهانی گربه ها از آلمان رو داره که این باعث میشه با خیال راحت تری گربه مورد علاقتون رو ازش بخرید.

لازمه اینو هم بدونید که بچه گربه های پتریزو تا 55 روزگی از شیر مادرشون تغذیه میکنن نه شیر خشک و همین باعث میشه که وقتی  به سن بلوغ رسیدن مشکلات کمتری از لحاظ بیماری های جسمی داشته باشن و شما با خیال راحت بچه گربه خوشگلتون رو بزرگ کنید. برای دیدن عکسای نژادای مختلف بچه گربه های مثل اسکاتیش فولد و پرشین میتونید به اینستا یا سایت پتریزو برید و حتی سوالی درباره نژادا داشتید از ما تو سایت بپرسید تا پرورش دهنده و مشاورای ما بهترین اطلاعات رو به شما بدن و راهنماییتون کنن

 

دسته بندی بلاگ گربه نگهداری و آشنایی با گربه ها
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + شش =

گربه ها

هیچ محصولی در گربه ها نیست.

ورود به سایت