علائم مشکلات جسمی گربه ها چیست؟

بازدید: 1,696 بازدید

مشکلات جسمی گربه ها، به طور کلی گربه ها در طول زندگی شان دچار مشکلات جسمی فراوانی می شوند اما بیشتر آن ها خود به خودی حل می شوند و احتیاج به اقدامی از طرف شما ندارند. اما اگر علائم بیماری به مدت 24 ساعت ادامه پیدا کرد یا شدیدتر شد، باید او را پیش دامپزشک ببرید تا معاینات لازم را انجام دهد.

بهتر است که هم خودتان هم سایر اعضای خانواده با مشکلات جسمی گربه ها که ممکن است به آن دچار شود، آشنا شوید تا در مواقع ضروری بتوانید اقدامات را به درستی انجام دهید. چرا که در آن لحظات، فرصتی برای جست و جو کردن در اینترنت و یا مشورت وجود نخواهد داشت.

  • خون ریزی:

یکی از مشکلات جسمی گربه ها، بریدگی های سطحی یا بعضی از خراش ها را می توان در منزل مداوا کرد. جراحت های عمیق تر (به ویژه اگر توسط گربه ی دیگری ایجاد شده باشد) نیازمند مراجعه ی فوری به دامپزشکی است. همچنین اگر خون ریزی گربه ادامه دار شد و یا روند بهبودی کندتر از حد انتظار بود، حتماً گربه باید معاینه شود.

خون ریزی جزئی هنگام دفع مدفوع، مشکل جدی و خطرناکی نخواهد بود اما مشاهده ی خون در ادرار گربه و یا وجود مداوم خون در مدفوع نشانه ی خوبی نیست و باید در اسرع وقت گربه را به دامپزشکی ببرید.

  • مشکل تنفسی:

علائم تنفسی طولانی مدت (مانند: سرفه، عطسه، تنفسی که به سختی و با خزخز همراه باشد و…) معمولاً نشانه ی بیماری است. ممکن است آن بیماری التهاب ریه باشد یا حتی حساسیت به یک نوع ماده ی غذایی خاص که گربه مصرف کرده است. در هر صورت شما باید به دامپزشک مراجعه کنید تا وضعیت او را بررسی کند.

  • غش کردن:

اگر گربه شما بی حال روی زمین افتاد و یا غش کرد، سریعاً او را به دامپزشکی ببرید. نکته ای که در این لحظات کارآمد خواهد بود این است که بدانید گربه قبل از لحظه ی غش کردن چه چیزی خورده و یا اگر دستشویی کرده، مدفوع یا ادرارش نسبت به قبل تغییری داشته یا نه. این اطلاعات ممکن است برای تشخیص هرچه سریع تر و بهتر به دامپزشک کمک زیادی کند.

  • یبوست:

اگر گربه ی شما در ظرف خاکش تلاش فراوانی انجام می دهد اما قادر به دفع مدفوعش نیست، حتماً به دامپزشکش اطلاع دهید و با او مشورت کنید. ناتوانی در دفع مدفوع ممکن است نشانه ی انسداد روده باشد که می تواند جان گربه را به خطر بیندازد

. اگر مشکوک به چنین مشکلی در گربه شدید، حتماً رفتارش را به دقت زیرنظر داشته باشید زیرا در بسیاری از موارد ناتوانی در ادرار کردن را با یبوست ممکن است اشتباه بگیرد.

  • اسهال:

یکی از مشکلات جسمی گربه ها اسهال می باشد. در بعضی موارد تغییر برند غذا ممکن است باعث ایجاد اسهال در گربه شود که معمولاً مشکل بزرگ و خطرناکی محسوب نمی شود، اما اگر اسهال به مدت 24 ساعت ادامه داشت، حتماً باید او را به دامپزشکی ببرید.

اسهال برای مدت زمان طولانی، ممکن است باعث از دست رفتن آب بدن گربه شود که قطعا موضوع مهمی است و نیاز به پیگیری و اقدام سریع دارد.

  • ترشحات گوش:

گربه ای که سالم باشد، میزان کمی ترشح موم مانند تولید می کند. اما اگر این ترشح بیش از حد معمول شود، رنگ جدیدی به خود بگیرد، یا بوی بدی ایجاد کند، حتماً باید با دامپزشکش مطرح کنید. یکی از نشانه هایی که از مشاهده ی رفتار گربه می توانید به وجود چنین مشکلی پی ببرید، خاراندن مداوم و بیش از حد گوش هایش است.

  • نوشیدن بیش از حد آب:

توجه داشته باشید که مصرف آب در گربه ها با توجه به نوع غذایی که می خورد، سن و همچنین میزان فعالیتی که گربه انجام می دهد، متفاوت است.

بنابراین تغییرات را با توجه به سابقه ی گربه در نظر بگیرید. اگر گربه ی شما میزان فعالیتش ثابت مانده (هوا نیز گرم تر نشده) ولی بسیار بیش از حد معمول آب می نوشد، ممکن است نشانه ی دبیات یا اختلالی در عملکرد کلیه ی گربه باشد.

  • ترشح از چشم:

مقدار کمی ترشح به ویژه در گربه های موبلند طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر این ترشح بیش از حد معمول شود و یا رنگ آن تغییر کند، حتماً باید به دامپزشک اطلاع دهید تا شما را راهنمایی کند.

تقریباً هرگونه مشکلات جسمی گربه ها مانند: قرمزی چشم ها، تورم، حساسیت و مواردی از این قبیل را باید به دامپزشک بگویید تا در صورت نیاز دارو (قطره استریل و…) تجویز کند. توجه کنید که تمام آسیب هایی که به وسیله ی ورود یک جسم خارجی ایجاد می شود نیازمند مراجعه ی فوری به دامپزشک دارد.

  • تب:

دامنه ی دمایی طبیعی بدن گربه، 100 درجه ی فارنهایت تا 5/102 درجه فارنهایت (7/37 – 39 درجه ی سانتی گراد) است. در روزهایی که هوا بسیار گرم است، این دامنه ممکن است کمی بیشتر باشد.

اگر دمای بدن گربه تان کمتر از 37 درجه ی سانتی گراد یا بالای 103 درجه فارنهایت (5/39 درجه ی سانتی گراد) باشد، باید سریعاً با دامپزشک تان تماس بگیرید. توجه داشته باشید که دمای بدن گربه بعد از انجام بازی و دویدن، ممکن است کمی بالتر باشد بنابراین دمای بدنش را زمانی که فعالیت شدیدی نداشته است، اندازه بگیرید.

  • لیس زدن موها و غفلت از نظافت خود:

گربه ها به گونه ای آفریدن شده اند که خودشان را تمیز (لیس زدن اندام ها و موهای خود) می کنند. گربه ای که کمتر از گذشته خود را تمیز می کند، احتمال دارد که مضطرب باشد.

(ممکن است که این اضطراب به دلایل مختلفی باشد مانند: جابه جایی خانه، اضافه شدن حیوان یا فرد جدید و…) اگر این رفتار برای مدت طولانی ادامه پیدا کرد لازم است که حتماً با دامپزشکش صحبت کنید تا کمک تان کند علت را پیدا کنید.

دیگر مشکلات جسمی گربه ها که ممکن است به آنها مبتلا شوند:

تغییر رنگ لثه:

لثه های صورتی نشان دهنده ی رسیدن اکسیژن کافی به بافت لثه است. لثه های رنگ پریده، سفید، آبی یا زردرنگ نیازمند پیگیری و مراجعه به دامپزشک دارند. برای ارزیابی اینکه آیا گردش خون در لثه به خوبی انجام می شود یا نه، لثه ی گربه را کمی فشار دهید و سپس رها کنید.

 در حالت ایده آل، رنگ صورتی باید در عرض 1 یا 2 ثانیه برگردد. اگر کمتر از یک ثانیه یا بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد تا ناحیه به رنگ صورتی طبیعی خود برگردد، این احتمال وجود دارد که در لثه ی گربه اختلال عروقی وجود داشته باشد و طبعاً باید با دامپزشکش مشورت های لازم را انجام دهید.

لنگیدن مداوم:

اگر گربه تان بیش از مدت زمان 1 الی 2 ساعت به سختی راه می رفت و یا هنگام راه رفتن یکی از دست و پاهایش را درست روی زمین نمی گذاشت، حتماً با دامپزشکش مشورت کنید. ممکن است زمانی که شما حواس تان نبوده از جایی پریده و مشکلی برایش پیش آمده باشد.

بنابراین هرگونه تغییر در حرکات طبیعی گربه (مانند: کاهش سرعت عکس العمل و راه رفتن، امتناع ناگهانی از پریدن و…) باید زیر نظر گرفته شود و در صورت تداوم، به اطلاع دامپزشکش برسد.

از دست دادن اشتها:

دلایل متفاوتی ممکن است برای از دست رفتن اشتها وجود داشته باشد ولی به طور کلی زمانی که گربه از ماده ی غذایی خاصی خسته شده باشد و بخواهد نارضایتی اش را اعلام کند، معمولاً با بی توجهی به آن این کار را انجام می دهد؛

زمانی که گربه احساس درد، وجود عفونت یا مشکل خاص دیگری در یکی از اندام هایش داشته باشد، اشتهایش را از دست می دهد.

هنگامی که بی اشتهایی را در گربه ها ی خود مشاهده کردید، ابتدا بررسی کنید ببینید که آیا مکان ظرف غذا یا برند غذا تغییر کرده است یا نه، اگر تمامی جواب ها خیر بود و این مشکل به مدت 24 ساعت نیز ادامه داشت، حتماً باید گربه را سریعاً برای معاینه به دامپزشکی ببرید. غذا نخوردن در حیوانات اغلب نشانه ی خوبی نیست و باید کاملاً آن را جدی بگیرید.

احساس درد:

اگر مشاهده کردید که گربه درد شدیدی ر تحمل می کند، بسیار سریع او را به دامپزشکی ببرید. به طور کلی همان گونه که قبل تر نیز اشاره کردیم. گربه ها در پنهان کردن درد خود بسیار ماهر هستند و زمانی که گربه دیگر نتواند دردش را پنهان کند، به این معنی است که مشکلش جدی بوده و باید سریعاً او را به دامپزشکی برسانید.

تشنج:

تشنج دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد از جمله: مسمومیت غذایی یا دارویی، اختلال در یکی از اندام ها، آسیب شدید به سر و… همگی این دلایل ممکن است منجر به ایجاد تشنج در گربه شود. در مدت زمان تشنج کنار گربه بمانید. سعی کنید که احساسات خود را کنترل کنید تا بتوانید مدت زمانی که تشنج رخ داده را اندازه بگیرید.

بعد از برطرف شدن تشنج حتماً با دامپزشکش مشورت کنید و اگر امکان مشورت وجود نداشت، او را به کلینیک دامپزشکی ببرید. اگر تشنج بیش از 5 دقیقه ادامه یافت (حتی در حالی که هنوز در حال تشنج است) او را سریعاً به دامپزشکی منتقل کنید.

گربه ممکن است در حین تشنج و بعد از آن رفتار پرخاشگرانه داشته باشد بنابراین سعی کنید که دستکش دست تان کنید تا بتوانید هم گربه را کنترل کرده و هم خودتان آسیب نبینید.

همچنین اگر بدانید که قبل از بروز تشنج چه اتفاقاتی افتاده (گربه چه غذایی مصرف کرده، یا حتی اگر با دارو دچار مسمومیت شده، اسم دارو را بدانید) به دامپزشک کمک خواهد کرد که روش درمان را به درستی انتخاب کند.

سوزش پوست:

هرگونه علائمی همچون: پوست پوست شدن، قرمز شدن پوست، خارش بیش از حد یا ریزش موضعی مو باید توسط دامپزشک متخصص بررسی شود و در صورت لزوم برای رفع آن دارو تجویز کند.

رعشه:

رعشه در گربه ممکن است به علت وجود بیماری های عصبی باشد و یا حتی از تب بالای گربه ها نیز ایجاد شود. در هر صورت باید سریعاً گربه را به دامپزشکی ببرید.

ناتوانی در دفع ادرار:

هنگام مشاهده ناتوانی در ادرار، بسیار سریع با دامپزشک گربه ها تماس بگیرید. این عارضه ممکن است حاکی از نقص عملکرد خطرناک و جدی مانند: انسداد مجاری ادراری یا از کار افتاده کلیه باشد.

دفع ادرار در جای نامناسب:

استرس و اضطراب ممکن است باعث شود که گربه ها در جایی غیر از ظرف خاکش ادرار کنند. به طور مثال هنگامی که مهمانی گرفته اید و ظرف خاکش در جای شلوغ نیز قرار داشته باشد، ممکن است که باعث شود گربه در جال نامناسبی ادرار کند.

با این وجود، دفع ادرار در جای نامناسب نیز می تواند نشانه ی بیماری جدی باشد. به ویژه اگر مشکل از ترکیب دلایل مجزا و متفاوتی ایجاد شده باشد که گاه تشخیص برای سرپرست گربه دشوار است. اگر گربه ی نر عقیم نشده دارید، که البته باید او را حتماً عقیم می کردید، ممکن است برای نشانه گذاری قلمرو در جایی غیر از ظرف خاکش ادرار کند.

دفع دردناک ادرار:

بروز مشکل در دفع ادرار یکی از علائم اصلی عفونت ادراری و یا انسداد است. سریعاً با دامپزشک گربه تان مشورت کنید.

استفراغ:

همه ی گربه ها هر از گاهی استفراغ می کنند. اما اگر استفراغ بیش از حد معمول تکرار شود، یا استفراغ کمی بعد از غذا اتفاق نیفتد و یا ارتباطی با دفع موهای لیسیده شده نداشته باشد، حتماً باید با دامپزشک مشورت کنید. اگر مشاهده کردید که گربه تلاش می کند که استفراغ کند ولی نمی تواند، یا درد شدیدی را تحمل می کند یا استفراغش خونی است، باید سریعاً او را به دامپزشکی منتقل کنید تا معاینات لازم انجام شود.

کاهش وزن سریع:

ایده ی خوبی است که گربه تان را هر هفته وزن کنید. در این صورت یک دفعه ای با تغییرات ناگهانی وزن روبرو نمی شوید و کوچک ترین تغییری را پایش کرده اید. گربه ای که بنا به هر دلیلی هفته ای بیش از 225 گرم وزن کم می کند، نیازمند این است که تحت نظر دامپزشک قرار بگیرد. کاهش وزن سریع اغلب نشانه ی اختلال در عملکرد عضوی از بدن گربه است.

 

از کجا میتونیم بچه گربه سالم بخریم؟

برای اینکه با گربه ها بیشتر آشنا بشید و بتونید ازشون راحت تر نگهداری کنید تو سایت پتریزو یه چرخ بزنید و بعدش نظرتون رو برامون کامنت کنید. اگه مطلبی بود که دوست داشتید راجب گربه ها بدونید برامون کامنت کنید تا خیلی سریع براتون توضیحشو بذاریم تو سایت.

همراهای خوب پتریزو برای خرید بچه گربه ها ی نژاد دار مثل پرشین و هیمالین میتونید به سایت پتریزو برید، حتی اگه تو شهر دیگه ای به جز تهران هستید هم پتریزو براتوت عکس و فیلم میفرسته و میتونید بچه گربه مورد علاقتون رو انتخاب کنید و بعد از اون خیلی سریع بچه گربتون رو سالم و سلامت در خونتون تحویل بگیرید.

 

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 20 =

گربه ها

هیچ محصولی در گربه ها نیست.

ورود به سایت