9 قسمت ضروری بدن گربه برای معاینه درخانه

بازدید: 1,931 بازدید

سرپرست مسئولیت پذیر باید به طور منظم گربه اش را برای چک کردن قسمت ضروری بدن گربه جهت سلامتی و احتمالاً مشکلات و بیماری های احتمالی بررسی کند. بهترین وقت برای انجام اینکار، زمانی است که می خواهید گربه خود را شانه بزنید. برای اینکه معاینه کاملا درست انجام شودباید تمامی اندام های زیر را معاینه کنید.

  1. دهان:

دندان ها باید کاملاً سفید باشند، هیچ نوع علامتی از ترک، رنگ رفتگی یا خوردگی نباید وجود داشته باشد. همچنین لثه ها، زبان و بخش های داخلی دهان باید یک دست صورتی باشند و هیچ تورم یا خراشی را نبینید. نفس گربه نیز اگرچه شاید کمی بوی ماهی را برای شما تداعی کند اما نباید آزاردهنده باشد.

قسمت ضروری بدن گربه
  1. بینی:

در بینی نباید ترشحی وجود داشته باشد و یا تنفس گربه به سختی انجام شود. عطسه ی مداوم نیز ممکن است نشان دهنده ی حساسیت و یا بیماری باشد، در این صورت حتماً با دامپزشکش مشورت کنید تا شما را راهنمایی کند.

قسمت ضروری بدن گربه
  1. چشم ها:

گربه ی سالم باید چشم هایی شفاف داشته باشد و چشم نباید متورم باشد یا کدر، قرمز و ملتهب به نظر برسد. پلک سوم گربه نیز باید به سختی در هر گوشه ی داخلی چشم دیده شود. پلک سوم برجسته، نشانه ی بیماری است.

قسمت ضروری بدن گربه
  1. اندام تناسلی و مقعد:

مطمئن شوید که این ناحیه تمیز، خشک و بدون برآمدگی و جوش است.

  1. گوش ها:

فضای داخلی گوش باید تمیز، بی بو و فاقد ترشحات تیره رنگ باشد. همچنین نباید علائمی مبنی بر وجود حساسیت، درد و خارش داشته باشند. گربه نباید به طور مداوم گوش های خود را با پاهایش بخاراند.

  1. وزن:

اگر نتوانید دنده های گربه را با دست احساس کنید، احتمال دارد که گربه تان دچار اضافه وزن شده باشد. اما اگر دنده ها کاملاً قابل لمس و برجسته باشند، گربه تان احتیاج به خوردن غذاهای خوشمزه ی بیشتری دارد. در هر دو صورت لازم است که با دامپزشکش مشورت کنید که رژیم مناسبی برای گربه تان تجویز کند و سرخود دکتربازی در نیاورید.

  1. پنجه ها:

وضعیت ناخن ها و پنجه ها را بررسی کنید. مطمئن شوید که پاستیل های گربه تمیز و بدون ترک هستند و در شرایط مناسبی قراردارند.

  1. پوست:

انگشتان تان را روی بدن گربه حرکت دهید. لکه ها، برجستگی ها یا مکان هایی را که گربه هنگام لمس آن واکنش نشان می دهد را بررسی کنید. همچنین برای اینکه مطمئن شوید که پوست گربه تان کک ندارد، می توانید از شانه استفاده کنید.

(مدفوع کک ها شبیه دانه های فلفل است و اگر گربه ی شما کک داشته باشد، هنگام شانه زدن دانه های سیاه را مشاهده خواهید کرد.) همچنین پوست باید عاری از هرگونه بوی نامطبوع، چربی و پوست پوست شدن باشد.

  1. موهای بدن گربه:

موهای گربه یکی از قسمت هایی است که باید به خوبی بررسی شود. ریزش سکه ای، تیرگی و یا ریزش بیش از حد و بی دلیل جزء مواردی است که در صورت مشاهده باید پیگیری شود.

گربه خودش باید موهای بدنش را لیس بزند و تمیز کند، به هر دلیلی اگر مشاهده کردید که دیگر این کار را انجام نمی دهد، حتماً باید با دامپزشکش راجع به این موضوع مشورت کنید.

گربه سانان و به ویژه گربه های خانگی به طور ذاتی درد و ناراحتی را بروز نمی دهند. به همین خاطر بررسی وضعیت سلامتی شان کمی سخت تر از سایر حیوانات است. کاری که شما باید به عنوان سرپرست انجام دهید، چکاپ منظم گربه است.

هیچ کس مانند شما نمی تواند تغییرات گربه را متوجه شود. بنابراین سعی کنید نسبت به رفتارهای گربه کنجکاو باشید و تمام خصوصیات گربه، از راه رفتن تا نحوه ی دستشویی کردن و حتی غذاخوردنش را زیر نظر داشته باشد تا کوچک ترین تغییرات را بسیار سریع متوجه شوید.

چه زمانی باید به دامپزشک مراجعه کنید؟

به جز در موارد اضطراری که ممکن است پیش آید، بیشتر گربه ها در طول سال اول زندگی خود به چندین نوبت ویزیت و معاینه احتیاج دارند. از سال دوم به بعد ویزیت سالیانه کافی خواهد بود.

در ادامه برنامه ی تقریبی به شما خواهیم داد که برای برنامه ریزی چکاپ گربه کمک تان خواهد کرد. در شرایط ایده آل بهتر است که قبل از اینکه گربه (به ویژه بچه گربه) را به خانه ببرید، او را پیش دامپزشک برده تا معاینات لازم را انجام دهد. سپس طبق برنامه ی زیر نوبت های معاینه را انجام دهید.

اولویت ویزیت (8 الی 12 هفتگی)

دامپزشک باید در اولین معاینه موارد زیر را بررسی کند تا از سلامت بچه گربه مطمئن شود.

  • بررسی جسمانی بچه گربه.
  • بررسی بچه گربه از نظر وجود انگل (کرم های روده ایی، کک ها، جرب های گوش)
  • کرم زدایی بچه گربه.
  • انجام تست برای اینکه مطمئن شود بچه گربه مبتلا به ویروس لوسمی (نوعی سرطان خون) و نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) نیست.
  • بررسی گربه از نظر اینکه کرم قلب نداشته باشد و اگر فصل مناسبی بود، دامپزشک باید استفاده از پیشگیری کننده های مناسب را انجام دهد.
  • با توجه به سن، وزن و شرایط بچه گربه دامپزشک تشخیص خواهد داد که چه زمانی واکسن های لازم (مانند: واکسن هاری، ضد انگل، سه گانه و…) را دریافت کند.
  • در مورد مسائل مرتبط با نگهداری گربه از جمله: تغذیه ی مناسب، نحوه ی تمیز کردن ظرف خاک و انتخاب خاک مناسب، شانه زدن بچه گربه و… هر سوال دیگری که ممکن است داشته باشید، با پزشک گربه تان مشورت کنید تا با توجه به نیازهای گربه، شما را راهنمایی کند.

دومین ویزیت (11 الی 15 هفتگی)

  • بررسی دوباره ی اندام ها و وضعیت جسمانی گربه.
  • در صورتی که احتیاج به انگل زدایی دارد، تجویز داروهای لازم برای انجام آن.
  • تجدید و یا تجویز واکسن های لازم.
  • اگر مشکلات رفتاری و یا مسائل خاص دیگری نیز در گربه مشاهده کردید، با دامپزشک مطرح کنید.

سومین ویزیت (14 الی 17 هفتگی)

  • بررسی دوباره ی اندام ها و وضعیت جسمانی گربه.
  • تعیین زمان عقیم سازی گربه با مشورت دامپزشک.
  • تجدید و یا تجویز واکسن های لازم.
  • تعیین زمان مناسب برای تغییر غذای گربه از غذای مخصوص بچه گربه به غذای مخصوص گربه ی بزرگسال.
  • در صورتی که دارویی برای پیشگیری از کرم قلب به بچه گربه داده شده باشد، تغییر دوز مصرفی با توجه به سن و شرایط گربه.
  • در صورتی که گربه به محیط خارج از خانه دسترسی داشته باشد، انجام دوباره تست های تشخیصی لوسمی و ایدز گربه ها ضروری خواهد بود.

از کجا میتونیم بچه گربه سالم بخریم؟

برای اینکه با گربه های بیشتر آشنا بشید و بتونید ازشون راحت تر نگهداری کنید تو سایت پتریزو یه چرخ بزنید و بعدش نظرتون رو برامون کامنت کنید. اگه مطلبی بود که دوست داشتید راجب گربه ها بدونید برامون کامنت کنید تا خیلی سریع براتون توضیحشو بذاریم تو سایت.

همراهای خوب پتریزو برای خرید بچه گربه های نژاد دار مثل پرشین و هیمالین میتونید به سایت پتریزو برید، حتی اگه تو شهر دیگه ای به جز تهران هستید هم پتریزو براتوت عکس و فیلم میفرسته و میتونید بچه گربه مورد علاقتون رو انتخاب کنید و بعد از اون خیلی سریع بچه گربتون رو سالم و سلامت در خونتون تحویل بگیرید.

 

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + دوازده =

گربه ها

هیچ محصولی در گربه ها نیست.

ورود به سایت