0 تا 100 آشنایی با اندام گربه های خانگی

بازدید: 3,221 بازدید
آشنایی با اندام گربه ها نکته ای ست که قبل از اینکه بچه گربه بخرید باید بدونید و هر کدوم از این اندام ها چه ویژگی هایی دارن؛ اینجوری میتونید بهتر ازش نگهداری کنید و اگه یه وقت مریض شد زودتر متوجه کیشید و میبریدش پیش دامپزشک. بخاطر همین ما چند تا مقاله براش ما تو سایت پتریزو مینویسیم و توی هر نوشته یه سری از ویژگی های بدن گربه ها را به طور کامل براتون توضیح میدیم.

آشنایی با اندام گربه ها نکته ای ست که قبل از اینکه بچه گربه بخرید باید بدونید و هر کدوم از این اندام ها چه ویژگی هایی دارن؛ اینجوری میتونید بهتر ازش نگهداری کنید و اگه یه وقت مریض شد زودتر متوجه کیشید و میبریدش پیش دامپزشک.

بخاطر همین ما چند تا مقاله براش ما تو سایت پتریزو مینویسیم و توی هر نوشته یه سری از ویژگی های بدن گربه ها را به طور کامل براتون توضیح میدیم.

آشنایی با اندام گربه ها

اول از همه درباره اجزا سر گربه ها براتون حرف میزنیم:

  1. چشم های بچه گربه:

همه ی گربه ها از هر نژادی که باشند 2 چشم دارند، عنبیه ی چشم شان به صورت شکافی عمودی است(مثل چشمای اژدها) که ویژگی منحصر به فردی محسوب می شود که گربه ها را از سایر پستانداران جدا می کند.

سیستم بینایی آنها توسط پلک سوم که از گوشه های چشم شان کشیده شده است، محافظت می شود.

  1. گوش ها:

گربه ها مانند تمامی موجودات دیگر دارای 2 گوش نیز هستند. نکته ی جالبی که ردرباره گوش گربه ها وجود دارد این است که قسمت بیرونی آنها، چرخش 180 درجه ای دارد.

این قابلیت به آن ها این توانایی را می دهد که نسبت به محیط اطرافشان هشیار باشند و صداهای مختلف را با دقت و ظرافت آگاهانه ای دنبال کنند ( میتونید از قسمت مقاله زبان بدن گربه ها درباره حرکت گوشاشون بیشتر بخونید)

  1. بینی:

قدرت بویایی گربه ها بسیار قوی تر از ما انسان ها است؛ اما نسبت به سگ ها از قدرت بویایی کمتری برخوردار هستند. بچه گربه ها از همان بچگی و زمانی که به دنیا می آیند با قدرت بویایی خود میتواند سینه های مادر خود را تشخیص دهند.

  1. زبان:

بیشتر از 100 خار کوچک روی زبان گربه قرار دارد که به گربه برای انجام کارهای بسیاری که برای ادامه ی حیاتش لازم است کمک می کند.

برای مثال برای جداکردن لایه های گوشتی هنگام غذاخوردن، نظافت و بهداشت شخصی وقتی موهای بدنش را لیس می زند و به عنوان کنترل کننده ی دمای بدن به این صورت که گرمای بالا و بیش از اندازه از طریق تبخیر بذاق دهانشان کاهش می یابد

جالب است که بدانید گربه ها برای نوشیدن آب، قسمت جلوی زبان خود را گود می کنند تا راحت تر بتوانند مایع را به داخل دهان خود ببرند.

  1. دندان:

گربه سانان غذای خود را نمی جوند بلکه آن را می بلعند. گربه ی خانگی که بالغ شده باشد 30 دندان داخل دهان خود دارد!

 البته دندان های گربه برای خورد کردن غذا نیست، بلکه برای پاره کردن و تکه تکه کردن گوشت طراحی شده اند. آن ها از دندان بزرگ نیش خود برای شکستن گردن شکار استفاده می کنند.

البته در گربه های خانگی و اهلی که ما با ان ها سر و کار داریم این دندان ها برای شکار موش استفاده می شود.

  1. سیبیل ها:

در بالای دو طرف دهان گربه ها، 12 سیبیل کلفت وجود دارد که به آن ها کمک می کند محیط اطراف شان را بهتر شناسایی کنند. در واقع سیبیل ها یکی از اجزای مهم حسی ویژه ی گربه محسوب می شود.

گربه ها به کمک آن ها می توانند از تغییرات وزش باد آگاه شوند و در نور کم از جنب و جوش ها و تحرکات محیط پیرامون شان اطلاعات کسب کنند.

استفاده ی دیگری که گربه ها از سیبیل های خود می کنند این است که با توجه به ابعاد آن ها متوجه می شوند که آیا از فضایی که می خواهند از آن رد شوند.

می توانند عبور کنند یا نه (معمولا پهنای سیبیل ها با ابعاد بدن گربه یکی هستند، مگر آنکه گربه بسیار چاق، لاغر و یا باردار باشد.) همچنین در زمان شکار گربه ها سیبیل های خود را به سمت جلو می برند تا بتوانند از شکار خود اطلاعاتی کسب کنند.

آشنایی با اندام گربه ها

نکته احتیاطی: به هیچ عنوان سیبیل های گربه را کوتاه نکنید. انجام چنین کاری باعث ناتوانی گربه در انجام کارهایی که بر عهده ی سیبیل های شان است، می شود. این نکته را هم در نظر بگیرید که سیبیل ها اندام حسی گربه محسوب می شود و کوتاه کردن آن باعث خواهد شد که گربه ی شما درد و رنج زیادی را تحمل کند.

خب حالا که تمام اجزای سر گربه ها رو شناختیم میرسیم به اجزای بدنشون که این پایین همشو براتون توضیح میدیم. در ضمن اگه سوالی داشتید تو قیمت نظرات ازمون بپرسید.

  1. مو:

بیشتر نژاد گربه ها 3 مدل مو دارند. مویی که پوشش بیرونی آن ها محسوب می شود و 2 نوع دیگری که پوشش زیرین و درونی تری محسوب می شود.

 به موی زیرین، آون هیر و به موی نرم تر زیرین، دلون هیر گفته می شود، نژادهای خالص تر و اصیل تر ممکن است هر 3 نوع مو را در بدن خود نداشته باشند به طور مثال پرشین ها، آون هیر را ندارند و یا اگر داشته باشند خیلی کم دارند و مدل معروف اسفینکس که تقریباً هیچ مویی ندارند.

  1. بخش خروجی گربه:

موادی که از پورت خروجی گربه تخلیه می شود، به حدی حاوی نیتروژن بوده که قادر است پوشش گیاهی آن منطقه را نابود کند. درست شبیه زمانی که بیش از اندازه از کودهای شیمیایی استفاده می کنیم.

  1. اندام تناسلی:

گربه های ماده بین سن 7 الی 12 ماهگی و گربه های نر بین 10 الی 14 ماهگی بالغ می شوند. در ابتدای آلت تناسلی گربه ی نر برآمدگی هایی وجود دارد که در هنگام نزدیکی برای رابطه برقرار کردن گربه ی ماده به تخمک گذاری کمک می کند.

  1. پنجه ها:

گربه ها روی نوک پنجه های شان راه می روند. با توجه به شکل و فرمی که پنجه های شان دارد، می توانند تا 50 کیلومتر بر ساعت بدوند.

جالب است بدانید که آن ها هم درست مانند انسان ها یک دست و پایی دارند که تسلط بیشتری بر آن دارند، مانند ما انسان ها که چپ دست یا راست دست هستیم

 به طور کلی 40 درصد گربه ها چپ پنجه، 20 درصد راست پنجه و تقریبا 40 درصد از گربه ها بر هر دو پنجه ی خود تسلط دارند.

  1. ناخن ها:

هر پنجه گربه ها دارای تعدادی ناخن است که به گربه توانایی بالا رفتن، جنگیدن و شکار کردن می دهد. ویژگی جالب و منحصر به فرد در گونه ی گربه ها این است که در مواقعی که به آن احتیاجی ندارند می توانند آن ها را جمع کنند. ( مثلا فکر کنید وقتی میخواستن شما رو ناز کنن پنجه هاشون بیرون بود! )

  1. دم:

دم گربه ها به حفظ تعادل شان هنگام بالا رفتن از دیوار و درخت و… کمک می کند. یکی دیگر از استفاده های دم به عنوان دکل مخابراتی است!

گربه ها با توجه به فرم و شکلی که دم خود را قرار می دهند، حال و هوای شان را به شما و محیط اطراف شان اطلاع می دهند( نشونه های هر حالت روحی گربه رو از روی شکل دمش میتونید تو نوشته زبان بدن گربه ها بخونید) دم گربه ها تقریبا 14 الی 28 مهره دارد که به ترتیب کنار هم قرار گرفته اند.

  1. پستان:

نه تنها گربه های ماده بلکه گربه های نر هم مانند مرد های ما چندین پستان روی بدن خود دارند که طبیعتا مثل انسان ها  وجود آن ها در جنس نر فایده و عملکرد خاصی ندارد.

وزن قد گربه ها خیل نکته مهمیه و نشون دهنده سلامتی اوناس پس اگه گربتون وزنش نسبت به نژادی  که داره خیلی کم یا خیلی زیاد بود حتما ببریدش پیش دامپزشک:

گربه ی خانگی بالغ تقریبا 3 تا 5 کیلوگرم وزن دارد.

برعکس سگ های خانگی، گربه ها تقریبا قد یکسانی دارند و در زمانی که در حالت ایستاده قرار می گیرند، قدشان تا شانه شان، چیزی در حدود 30 سانتی متر است.

برای خرید بچه گربه های نژاد دار مثل پرشین و هیمالین میتونید به سایت پتریزو برید، حتی اگه تو شهر دیگه ای به جز تهران هستید هم پتریزو براتوت عکس و فیلم میفرسته و میتونید بچه گربه مورد علاقتون رو انتخاب کنید و بعد از اون خیلی سریع بچه گربتون رو سالم و سلامت در خونتون تحویل بگیرید.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + ده =

گربه ها

هیچ محصولی در گربه ها نیست.

ورود به سایت